U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




Rabo studeert op Europese telefoonbank

Door onze financiële redactie
ROTTERDAM, 10 JULI. De Rabobank onderzoekt samen met andere coöperatieve banken in Europa het opzetten van een Europese 'telefoonbank', waarbij klanten telefonisch financiële diensten kunnen afnemen. Dat heeft een woordvoerder van de Rabobank vanochtend bevestigd. De Rabobank is een van de deelnemers in de Europese coöperatieve bankenvereniging Unico die het initiatief heeft genomen voor dit ,,onderzoekend overleg'', zo zegt de Rabo-woordvoerder. Binnen Unico praten de coöperatieve banken regelmatig over onder meer de invloed die de Europese monetaire eenwording en de invoering van de euro op hun activiteiten hebben.

In dit overleg moet na de zomer een beslissing worden genomen over een proefproject voor deze zogeheten ,,bank op afstand''. Vorige maand maakte voorzitter drs. H. Wijffels van de hoofddirectie van de Rabobank al duidelijk dat de bank met de Belgische Kredietbank en met de coöperatieve Cera Bank over vormen van samenwerking praat.

Bankieren per telefoon was jarenlang het domein van banken als de Postbank en spaarbank Roparco, die zich met gestandaardiseerde producten op de massamarkt van consumenten richten. Inmiddels hebben vrijwel alle banken die gewend waren hun klanten te bereiken via een kantorennet, zoals ABN Amro en VSB Bank, een telefoonbank of een breed palet aan 06-lijnen ingevoerd.

Dit verkoopkanaal is ook ideaal voor nieuwkomers op de markt. Door de invoering van de euro wordt het nog wat gemakkelijker voor financiële instellingen om over de landsgrenzen activiteiten te ontwikkelen op de consumentenmarkt.

De Rabobank, die het grootste kantorennetwerk heeft van alle Nederlandse banken, heeft inmiddels ook telefoondiensten, onder meer voor het opvragen van saldo- en hypotheekinformatie. ,,De basis is en blijft de lokale bank'', zo zegt de Rabobank-woordvoerder.

In Unico zitten naast de Rabobank en Cera ook banken als Crédit Agricole uit Frankrijk en de DG Bank uit Duitsland. De reacties op het idee van een telefoonbank lopen bij de Unico-partners uiteen van ,,interessant tot hartstikke leuk'', aldus de Rabobank-woordvoerder. De coöperatieve banken werken al samen in bijvoorbeeld betalingsverkeer en kennisuitwisseling, maar zij wijken nogal van elkaar af wat betreft organisatie, bestuur en financiële kracht. Na de zomer moeten de Unico-partners beslissen over een proefproject voor de telefoonbank met een centrale administratie (back office) en aparte lijnen voor de deelnemende banken.

Met het opzetten van de bank is een ,,zeer majeur bedrag'' gemoeid, aldus de Rabobank-woordvoerder. Daarom is de participatie van ,,meerdere partijen'' noodzakelijk. Het idee is naar zijn zeggen nog niet voldoende uitgewerkt om een concreet investeringsbedrag te noemen.

NRC Webpagina's
10 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)