U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   A C H T E R A F :
Verademing in flodderige informatiecultuur
Net op de avond waarop ik me had voorgenomen mijn vakantiebestemming te bepalen, zond de VPRO de thema-avond Eindelijk vakantie uit. Van vakantieplanning is niets gekomen - niet alleen ontnam het programma alle lust tot het maken van vakantieplannen, maar het was ook zo mooi dat ik tweeënhalf uur niet van het televisietoestel kon wijken. De VPRO verdient alle bewondering voor een zo omvangrijk en geheel in eigen beheer gemaakt programma - een verademing in de flodderige informatiecultuur die de Nederlandse publieke televisie tegenwoordig kenmerkt.


T V   V O O R A F :


Avantgarde kreeg plek in Finsterwolde
Eigenlijk wilde beeldend kunstenaar Karl Iljitsj Pelgrom (1927-1994) begin jaren zestig naar Zuid-Amerika vertrekken. Zijn weduwe, de kinderboekenschrijfster Els Pelgrom, vertelt in de documentaire Groeten uit Finsterwolde, vrij onderkoeld over deze onalledaagse verhuisplannen. Tussen droom en daad, stonden, ook voor de trotskist Pelgrom, praktische bezwaren. Zonder baan of vast inkomen in het vooruitzicht vond hij deze sprong toch té gewaagd. Uiteindelijk belandde hij met zijn jonge gezin in het Oost-Groningse dorp Finsterwolde. In cultureel opzicht was dit ook een onherbergzaam oord, maar herenboer Albert Waalkens die in zijn stal een galerie was begonnen, bood het gezin Pelgrom steun en onderdak. Al spoedig werd het 'rode' Finsterwolde een trekpleister voor de internationale avantgarde.


F I L M   V O O R A F :


Barbarella
Ruimteagente Barbarella leerde ik in stripvorm kennen. In deze prentboekjes, populair onder de opgroeiende jeugd in de jaren zestig en zeventig, zochten schaars geklede heldinnen naar aanleidingen om ook de laatste kledingstukken af te werpen. Hele garderobes werden door onverlaten aan flarden gescheurd, als de heldin niet onder de douche stond, haar avondtoilet maakte of zich omkleedde. In de sciencefiction sekskomedie Barbarella (1968) doet Roger Vadim een aardige poging dit alles te verfilmen. Geen actrice zal zich vaker hebben verkleed dan Jane Fonda in Barbarella, al gaat haar enige echte striptease verborgen achter de begintitels. Waar ze niet vrijwillig uit de kleren gaat, helpen anderen haar een handje. Dat levert dan weer opwindende plaatjes op van bloed op roomblanke dijen.

NRC Webpagina's
30 JUNI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)