R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
O O G I N O O G :
De globalisering van Naomi Campbell
MAARTEN HUYGEN
De documentaire werd onverwacht actueel omdat Campbell afgelopen weekeinde met spoed werd opgenomen in een ziekenhuis op de Canarische eilanden na een felle ruzie met haar vriend, de flamencodanser Joaquín Cortés. Gisteren vloog ze naar Parijs en ze ontkende de beweringen van een ziekenhuismedewerker dat ze een overdosis slaappillen had ingenomen. Volgens haar agent is ze weer aan het werk. Een depressie is denkbaar bij zo'n duizelingwekkend bestaan. ,,Als ik moet kiezen tussen twee opdrachten, wil ik ze altijd allebei doen'', zegt ze voor de camera. ,,Al moet ik de hele nacht werken maar dan loop ik een ander misschien mis.'' In de film vliegt Campbell naar Jamaica, Nice, Parijs, New York, Miami en Jamaica aan een stuk door. In Jamaica gaat ze naar de markt en ze krijgt een boze reactie van een omstander als ze het eiland haar eigen noemt. ,,U hoort op het blankemansstrand thuis'', zegt hij boos. Omdat ze al een tijd in New York woont, is haar accent inmiddels Amerikaans geworden. Jamaica voldoet aan haar zucht naar iets échts maar het blijft bij koopjesjagen en souvenirs. ,,Mijn grootouders dachten in Engeland meer kans te hebben daarom zijn ze gegaan'', zegt ze bijna spijtig. Maar op het eiland was ze nooit wereldmodel geworden. Campbells moeder was Britse balletdanseres. Op haar vijfde figureerde Naomi al in een liedje van Bob Marley. Al heel vroeg liet ze zich fotograferen. Op haar zestiende kwam ze bij het Parijse atelier Azzedine Alaia terecht, waar ze 'Bambi' werd genoemd wegens haar lange benen en korte bovenlijf. Al gauw werkte ze voor de Londense Elite Agency. Nu showt ze voor Versace, Chanel, Valentino onder fotografen en ontwerpers die zich echte kunstenaars voelen. De snelle beeldwisselingen lenen zich goed voor televisie als huiskamerbehang. Zo'n film kan straffeloos worden afgezet of onderbroken voor het eten of de telefoon, zonder dat de kijker denkt veel te missen. RTL5 zendt tussendoor nieuws uit. De film is nauwelijks van reclames te onderscheiden. Bij zo'n armoedige vertoning ga je je afvragen voor welke doelgroep ze is bestemd. Kennelijk niet voor dweperige tieners die een dergelijk beroep ambiëren, want voor hen werd niet geadverteerd. Bona Bakgraag kwam in beeld, het handige vulmiddel voor sky, liquid leather, en een reclame voor steunkussens die rust gaven aan een oudere man in streepjespyama. Een uurtje commercieel kijken is even deprimerend als zo'n modellenbestaan. Er beklijft weinig meer dan verspringende zuurstoktinten. Misschien helpt de aangeprezen sleep serenade cassette met rustgevende oceaangeluiden. Maar het doet nog het meeste verlangen naar de publieke omroep.
|
NRC Webpagina's
17 JUNI 1997
|
Bovenkant pagina |