U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Vergroten bekendheid kost 24 Carisma's

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM 16 JUNI. Mitsubishi Nederland kan tevreden zijn. Zijn reclamecampagne waarbij gratis Carisma's te vergeven waren kostte dan wel zestien auto's meer dan begroot, maar het doel, vergroten van de naamsbekendheid van de middenklasser, is bereikt. De autofabrikant in Born werd daarbij nog eens geholpen door een een practical joke van een paar grappenmakers in Eindhoven.

Ongeveer honderd in het rood geklede mensen stonden zaterdag bij het gemeentehuis van Eindhoven tevergeefs te wachten op het in ontvangst nemen van een Mitsubishi Carisma. Ze waren naar het stadhuis van Eindhoven gelokt met een brief waarin stond dat de helft van de 'geluksvogels' een gratis auto zou krijgen. De brief was voorzien van het logo van Mitsubishi, en ondertekend door een niet bestaande notaris in Rotterdam en een Japanse manager. Hun namen leverden, achterstevoren gelezen, de woorden 'megajoke' en 'eikeltjes' op. Ook werd de 160 geadresseerden gevraagd zich in de bedrijfskleur rood te kleden. Toen de trekking een grap bleek te zijn droop het merendeel van de 'slachtoffers' af. De meesten konden er de humor wel van inzien, maar een echtpaar dat speciaal uit de Ardennen was teruggekomen en een marktkoopman die zijn kraam een uur eerder had gesloten waren woedend.

De brievenschrijvers speelden in op de posteractie van de autofabrikant die tachtig gratis auto's ter waarde van 30.000 gulden ter beschikking stelde. De 24 gelukkige winnaars voldeden aan de twee voorwaarden: zij hadden de knalrode poster met de naam Carisma voor het raam hangen, en ze kwamen voor op een lijst van tachtig namen die door een notaris uit het telefoonboek waren geprikt.

Mitsubishi had erop gerekend dat 10 procent van de Nederlanders de poster zou ophangen, en dat acht auto's vergeven zouden moeten worden. Maar bij liefst eenderde van de Nederlanders hing donderdag, vrijdag en zaterdag de Carisma-poster.

Niet iedereen was even opgetogen over de reclamecampagne. De Jonge Socialisten afdeling Rijnmond verspreidden zaterdag posters in Rotterdam met de tekst 'Ik wil geen auto, ik wil een FIETS'. Commercieel directeur B. Finson van Mitsubishi Nederland in Born kon er alleen maar om glimlachen, zoals hij eerder ook had geglimlacht toen het ministerie van Justitie aankondigde dat het zou onderzoeken of Mitsubishi met de actie wellicht de Wet op de kansspelen heeft overtreden.

NRC Webpagina's
16 JUNI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)