S U P P L E M E N T
|
Heeft Wolton gelijk? Of juist niet? Mail uw reactie naar: tegenspraak@nrc.nl
|
Gesprek met socioloog Dominique Wolton: Communicatie is ons lot Door Raymond van den Boogaard
Zo'n vijftig jaar nu al leeft Europa met het medium televisie, maar
intellectuele analyse van dit fenomeen, en wat er op televisie te zien
is, moet je
nog steeds met een lantaarntje zoeken. ,,Intellectuelen hebben televisie
lang miskend, ze beschouwden het als een medium dat hun eigen positie in
de sa
menleving bedreigde'', stelt de Franse socioloog Dominique Wolton (51),
onderzoeker op het gebied van communicatie. ,,Voor de politici geldt
eigenlijk hetzelfde: zij hebben zo'n harde dobber gehad zich aan te
passen aan de eisen die televisie stelt, dat
hun hoofd zelden naar verdergaand onderzoek staat. En degenen die bij de
televisie werken - of bij de radio, dat andere massamedium dat in onze
eeuw het leven heeft veranderd - houden alhelemaal niet van
sociologische, his
torische of politieke analyse van hun werk. Het is een beroepsgroep
dieover het algemeen van mening is dat zij - en zij alleen - verstand
heeftvan communicatie via radio en televisie''.
Een merkwaardige toestand die maakt dat, in Nederland niet anders dan in
Frankrijk, diepgravende, leesbare studies over televisie met een
lantaarntje te zoeken zijn. ,,Een gevaarlijke toestand'', meent Wolton,
gezeten in een piepklein kantoortje aan de Parijse Boulevard St. Michel
waar hij zijn boeken pleegt te schrijven. ,,Terwijl radio en televisie
door de diverse elites die ik noemde zijn miskend en veronachtzaamd, ja
soms zelfs met een zekere vijandigheid zijn bejegend, omhelzen zij nu wel
plotseling en kritiekloos de zogenaamde "nieuwe media', als
thema-televisie of internet. Die zouden veel meer "individueel' zijn dan
de oude massamedia, en de veronderstelde passiviteit van de huidige
consument van radio en televisie doorbreken. ,,Maar heeft onze
samenleving werkelijk meer behoefte aan een bevestiging van het
individualisme? Is het niet eerder zo dat de bestaande, generalistische
media die zich op een breed publiek richten, zo'n beetje delaatste
instrumenten van sociale cohesie zijn, bindmiddelen in eensamenleving die
verder wordt gekenmerkt door massaal individualisme? Nu is het nog zo
dat, ook al hebt u uw buurman nognooit gesproken, u toch vermoedelijk op
de televisie dezelfde film,
dezelfde nieuwsuitzending, dezelfde voetbalwedstrijd hebt bekeken. ,,Wat
blijft daarvan nog over, als iedereen nog alleen naar
thema-televisiekanalen kijkt, die perfect aansluiten bij zijn eigen
individuele voorkeuren?'' zegt Wolton. Hij verwijst naar de in
Frankrijk bij tientallen opgerichte thema-televisiezenders via kabel of
satelliet. Die hebben inmiddels bij degenen die ze kunnen ontvangen een
derde afgenomen van de kijktijd die vroeger werd besteed aan de grote
landelijke, publieke en commerciÎle televisiezenders. ,,Familie,
religie, vaderland - ze zijn als factoren van
sociale cohesie eigenlijk allemaal verdwenen. En nu dreigt de
generalistische televisie, een van de laatste ervaringen die alle
inwoners van Frankrijk nog gemeen hebben, dezelfde kant op te gaan,''
zegt Wolton. ,,Een segmentering van de markt is op zich geen ongewoon
verschijnsel, het is alleen onzin om die ontwikkeling als een vooruitgang
voor
te stellen, en dom en gevaarlijk om bijvoorbeeld die vertrouwde, op een
algemeen publiek gerichte televisiestations te beschouwen als iets wat
wel op de mestvaalt kan.''
|
NRC Webpagina's
15 MEI 1998
|
Bovenkant pagina |