Overzicht eerdere
afleveringen
STUDIEKEUZE
TOP TIEN
KEUZEGIDS
ONDERWIJS
ARBEIDSMARKT
TESTEN
STUDENTENLEVEN
VERNIEUWING
BOEKENLIJST
WERK
BUREAUS
ONMISBAAR
OUD-STUDENTEN
GRAFIEKEN
LINKS
|
Vernieuwing
Enkele voorbeelden van onderwijsvernieuwing:
Probleemgestuurd onderwijs
In het probleemgestuurd onderwijs behandelen studenten in werkgroepen van zo'n twaalf mensen
een casus. Ze volgen daarvoor geen hoorcolleges en krijgen van de docent niet te horen hoe een
probleem in elkaar zit. Dat moeten ze zelf bedenken. Na bespreking van de casus en gezamenlijk
`brainstormen' gaan de studenten naar de bibliotheek om te lezen over het onderwerp. Bij de
volgende ontmoeting oppert iedereen zijn oplossing, waarna de docent samen met studenten tot
conclusies komt. Het gaat er om dat studenten leren zelfstandig kennis te vergaren: het antwoord op
een vraag is minder belangrijk dan de manier waarop je dat vindt.
Bindend studie-advies
Aan de Universiteit Leiden geldt het bindend studie-advies. De universiteit kan een eerstejaarsstudent
wegsturen die onvoldoende punten heeft behaald. Het systeem wil stimuleren dat studenten
gemotiveerd aan een studie beginnen en er snel achter komen als ze toch de verkeerde keuze hebben
gemaakt. Vaak kunnen ze dan al binnen vier maanden overstappen naar een andere opleiding. Een
persoonlijke begeleider voert geprekken met de student en evalueert in de loop van het jaar de
studievoortgang, zodat een eventueel negatief advies in augustus niet onverwachts komt. Bij ernstige
persoonlijke omstandigheden, zoals ziekte, kan een student een afwijzing aanvechten. De universiteit
ziet het propedeusejaar als een selectieperiode: wie dat haalt, moet de hele studie kunnen afronden.
Major-minor
Doctoraalstudenten aan de Universiteit van Amsterdam kunnen kiezen voor een major-minor
studieprogramma. Ze volgen na hun propedeusejaar bijvoorbeeld een major in scheikunde plus een
minor in bedrijfseconomie. Ze worden zo nog altijd scheikundige, maar een aantal keuzevakken en
stageperiodes wordt geschrapt om ruimte te maken voor een jaar bedrijfseconomie. Bedoeling is dat
studenten breder worden opgeleid dan uitsluitend met bijvoorbeeld een opleiding scheikunde. Alle
combinaties zijn mogelijk, behalve met geneeskunde en tandheelkunde. Het lastige is dat studenten
minor-vakken op doctoraalniveau volgen, dus zonder propedeuse. Om de ergste nood te lenigen, is
een `instapmodule' bedacht, een `snelcursus' in de basisvakken.
University College Aan de Universiteit Utrecht bestaat sinds kort een University College, op Engelse
leest geschoeid. Het college is bedoeld voor ambitieuze schoolverlaters die diverse vakken willen
combineren en willen doorstuderen in het buitenland. De opleiding duurt drie jaar. Elk studiejaar is
verdeeld in twee semesters van 15 weken. Studenten mogen gedeeltelijk hun eigen studieprogramma
samenstellen.
|
NRC
Webpagina's
15 oktober 1998
|