Woekeren met ruimte
Commissaris: Mr. B. Staal
AantaI inwoners: 1.087.729
Oppervlakte 1439 km2
Aantal gemeenten: 36
Provinciale Staten: VVD 21, CDA 12, PvdA 9, D66 7, GroenLinks 5, RPF/GPV
4, SGP 2, AOV 2, SP 1
Gedeputeerde Staten: VVD 3, CDA 2, PvdA 1
Adres: Pythagoraslaan 101, Utrecht
(030) 258 91 11
Fax (030) 252 25 64
Website: www.prvutr.nl
Sinds een gemeentelijke herindeling tien jaar geleden groeit Oudewater
niet meer. De Groene Hart-gemeente telt nu bijna 10.000 inwoners en mag
voorlopig jaarlijks zo'n dertig woningen bouwen `voor de eigen
behoefte'. Maar Oudewater floreert. Eind dit jaar komt vier hectare
bedrijventerrein in ontwikkeling, maar voor de lokale vraag is eigenlijk
vijftien hectare nodig.
In Utrecht is het woekeren met de ruimte. Heuvelrug, Groene Hart en de
plassen bij Loosdrecht bieden weinig speelruimte. Weliswaar bouwt de
stad Utrecht nu een nieuwe wijk, Leidsche Rijn, ter grootte van
Leeuwarden, maar ook elders bestaat animo. ,,Alle collega's willen
stiekem bouwen'', zegt B. Levering, oud-wethouder van Montfoort en nu
PvdA-kandidaat voor de Utrechtse Staten.
VVD, CDA en PvdA vormen nu zo'n 20 jaar het college van Gedeputeerde
Staten, maar over bouwen zijn ze het nog niet eens. VVD en CDA zien nog
mogelijkheden in het landelijk gebied. ,,Voor de leefbaarheid in de
kleine kernen moet enige ruimte komen, zodat je een evenwichtige opbouw
van de bevolking houdt'', zegt gedeputeerde en CDA-lijsttrekker R.
Robbertsen. ,,We moeten de fanfare kunnen laten blazen en de vrijwillige
brandweer kunnen laten blussen.''
Ook gedeputeerde en VVD- lijsttrekker C. van den Oosten vindt dat de
kernen ,,niet op slot'' mogen. Hij ziet nog kansen voor `bescheiden'
bouw in het westelijk weidegebied. Volgens PvdA-lijsttrekker J. van
Bergen is er geen reden de teugels te laten vieren. Hij bepleit
verbetering van de bestaande woningen en bouwen in de bebouwde kom.
,,Daar zit nog ruimte voor 60.000 woningen. We moeten daar bouwen om de
rest groen te houden.''
De PvdA vindt D66 en Groen- Links aan haar zijde in de restrictieve
aanpak. Dat geldt ook voor het verkeer. Voor de VVD is fors investeren
in infrastructuur een ,,absolute prioriteit''. De liberalen willen de
bestaande plannen uitvoeren, maar de verbreding van de A12 ,,zit nog
onvoldoende in de schema's'', stelt Van den Oosten. ,,Tussen Bunnik en
Veenendaal is die weg nog net zo breed als bij de aanleg in de jaren
vijftig.'' Ook het CDA wil investeren in bestaande infrastructuur. Alle
partijen willen meer aandacht voor het openbaar vervoer, zoals de
realisatie van Randstadspoor, een metro-achtige verbinding via het
bestaande spoor. Vooral voor de ontsluiting van de nieuwbouwlocaties in
Utrecht, Amersfoort en Houten is openbaar vervoer een harde noodzaak.
Rekeningrijden is voor VVD en CDA onder de huidige condities
onaanvaardbaar, maar PvdA'er Van Bergen vindt zo'n stellingname
,,goedkoop'', omdat het een kwestie is voor de Haagse politiek. Dat
geldt volgens hem ook voor de aanpak van het fileleed. ,,We moeten niet
de illusie wekken dat we als provincie de files kunnen oplossen.''
GroenLinks pleit voor een radicale omslag. Al het provinciale wegengeld
moet worden aangewend voor het openbaar vervoer. Alleen voor de
ontsluiting van de Vinex-bouwlocaties mag nog asfalt worden aangelegd.
,,Vooral het busvervoer in het landelijk gebied is de laatste jaren
verslechterd'', zegt lijsttrekker R. Bijkerk. De kwetsbaarheid van
Heuvelrug, plassen en Groene Hart is voor D66 reden om
`gebiedsgedeputeerden' voor te stellen. Zo'n bestuurder kan zorgen voor
samenhang in alle beleidsterreinen die een gebied raken.
BERT DETERMEIJER
|