Verdeeld over tunnels
Commissaris: Dr. J.A. van Kemenade
Aantal inwoners: 2.470.011
Oppervlakte: 4.075 km2
Aantal gemeenten: 70
Provinciale Staten: VVD 28, PvdA 16, CDA 13, D66 8, GroenLinks 6,
Groenen 1, SP 1, RFP/GPV 1, AOV/Unie 55+
Gedeputeerde Staten: VVD 3, CDA 2, PvdA 2,
Adres: Dreef 3, Haarlem
(023) 514 31 43
Fax (023) 514 41 55
Website: www.noord-holland.nl
Over een onderwerp zijn de politieke partijen in Noord-Holland het
roerend eens: er moet een regionale televisiezender komen. De
provinciale politici hopen hiermee vooral hun eigen bekendheid te
vergroten, want die hebben ze niet. Meer dan 90 procent van de 2,5
miljoen Noord-Hollanders kan niet een lid van Gedeputeerde Staten of
Provinciale Staten noemen, zo blijkt uit een steekproef van de
provincie. De individuele gedeputeerden genieten een bekendheid van
hooguit een procent.
Deze matige bekendheid komt niet als een verrassing. Het grootste aantal
Noord-Hollanders woont in de hoofdstad. Voor hen is de provincie slechts
een van de vijf bestuurslagen waarmee ze te maken hebben (stadsdelen,
gemeente, Regionaal Orgaan Amsterdam, provincie en rijk). Commissaris
van de koningin W. van Kemenade is slechts bij 3 procent bekend. Hij
treedt meer met een van zijn vele nevenfuncties in de openbaarheid dan
als commissaris.
Politici hebben de afgelopen tijd in de verkiezingscampagne weinig aan
hun bekendheid kunnen veranderen. Over veel onderwerpen bestaat
eensgezindheid, zeker bij de grote partijen. Zo bleek onlangs bij een
lijsttrekkersdebat dat bij VVD, PvdA, D66, CDA en GroenLinks bereidheid
was meer geld te besteden aan natuurbeheer en openbaar vervoer op het
platteland. Ook vinden allen dat de provincie strenger moet optreden
tegen gemeenten die zich niet aan de streekplannen houden. Dit gaat
vooral op bij woningbouw. ,,We moeten de rug recht houden als gemeenten
weer eens om woningen komen bedelen'', zei PvdA-lijsttrekker A.
Wildekamp.
Een belangrijk onderwerp in Noord-Holland is de bereikbaarheid. Verkeer
en vervoer vormen op de begroting van 700 miljoen gulden met 250 miljoen
gulden de grootste uitgavenpost. Op dit terrein tekenen zich al wat meer
verschillen af. Het grootste knelpunt, de Coentunnel, zorgt voor
discussie. De VVD wil het liefste versneld een tweede Coentunnel
aanleggen, de PvdA ook maar wel in samenhang met verbetering van het
openbaar vervoer. D66 wil alleen een tweede tunnel ten behoeve van het
vrachtverkeer. GroenLinks is eveneens tegen uitbreiding voor alleen het
autoverkeer.
Nog meer bediscussieerd is een onderwerp waar de provincie uiteindelijk
weinig over te zeggen zal hebben: Schiphol. Toch ziet het huidige
provinciebestuur het als een van de belangrijke prestaties dat het een
plan voor een luchthaven in zee op de politieke agenda heeft gezet.
Daarmee doelt het provinciebestuur vooral op de verkenning `Alle
luchtvaart naar zee'.
D66 is tegen een vliegveld in zee, net als alle kleine partijen. VVD,
CDA en PvdA zijn voor een vliegveld in zee. De VVD spreekt zich ronduit
uit voor groei van het luchtverkeer, de PvdA kiest voor `beheerste'
groei, CDA en D66 willen groei met aanpassing van het huidige
banenstelsel. GroenLinks denkt dat de economische betekenis van Schiphol
groot kan blijven als de binnenlandse vluchten verboden worden en andere
korte vluchten worden overgenomen door de trein.
HERMAN STAAL
|