U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


JEZUS

KARAKTER

PELGRIMAGES

VOLGELINGEN

TIJDGENOTEN

COMMUNICATIE

GODSDIENSTEN

PORTRETTEN

FILMS

TENTOONSTELLING

WEBSITES

Lachen en bidden in de dancemusictent

Gelovige jongeren housen, skaten en chatten op internet. ‘Jezus was een jongere die werd uitgelachen om zijn geloof'.

Aranka Klomp

JEZUS IS TERUG VAN weggeweest. Althans, in de belevingswereld van gelovige jongeren. Was hij een paar jaar geleden nog uit de gratie omdat het geloof belijden niet cool en vooral een door ouders opgelegde activiteit was, tegenwoordig is Jezus ‘in'. Hij is zo populair, dat hij een eigen fanclub met ruim tweehonderd leden heeft: de Jezus Fan Klub, opgericht door Peter Scheele, onder meer programmamaker bij de Evangelische Omroep.

De fanclub doet niet onder voor die van idolen als Marco Borsato of Katja Schuurman. Leden kunnen T-shirts, drinkmokken, stickers en boeken bestellen en met elkaar chatten via de website. Ook ontvangen ze het clubblad ‘Fanmail', met daarin recensies van gospelrock-cd's, ingezonden brieven en reli-moppen (‘Waarom schiep God eerst de man en daarna pas de vrouw? Omdat je doorgaans eerst een schets maakt en dan je meesterwerk').

,,De Jezus Fan Klub heeft geloven weer ‘fun' gemaakt'', zegt Nancy Beerkens (15). Ze is een van de bezoekers van een workshop door Peter Scheele op het Flevo Totaal Festival - een jaarlijkse manifestatie met live muziek, een cybercafé, dance-tenten en reli-cabaret voor gelovige jongeren, dat dit jaar van 17 tot en met 20 augustus plaatshad.

,,Vroeger vond ik het saai om naar de kerk te gaan en vertelde ik op school niet dat we thuis elke dag in de bijbel lazen.'' Nancy steekt een sigaret op en trekt haar zomerse hesje recht zodat haar navelpiercing te zien is. Ze wijst ernaar en grijnst. ,,Om mijn ouders te shockeren. Ik zette me tegen hen en dus ook het geloof af, wilde ook nog een tattoo laten zetten, maar toen zag ik Peter op televisie en ben ik hem gaan volgen. Hij zegt tegen jongeren: ‘de dominee is misschien een zuurpruim, maar Jezus is tof en zoekt nog altijd discipelen'. Dat hij juist Jezus als voorbeeld neemt, vind ik zo goed, want dat was ook een jongere die uitgelachen werd om zijn geloof.

Peter Scheele - stoppelbaard, ringetje in het oor, spijkerbroek - heeft onder gelovige jongeren een kleine revolutie veroorzaakt. Met zijn onconventionele taalgebruik (,,Jezus, nou dat was wel een radicale knakker hoor'') en ongewone benadering (hij vraagt iemand uit de zaal hem een gulden te overhandigen en geeft onverwachts in ruil een briefje van honderd om aan te tonen dat een investering in God zich ruimschoots terugbetaalt), spreekt hij jongeren aan die niet per se passen in het clichébeeld van de lange rok en de dikke kousen.

De overvolle en broeierige tent waarin Scheele zijn workshop (‘Hoe draag je je geloof uit') geeft, is gevuld met een gezelschap dat alle mogelijke subculturen vertegenwoordigt: housers, hiphoppers, skaters en geblondeerde meisjes met korte truitjes. ,,Als je denkt dat je hier een lekker relaxed lezinkje te zien krijgt, kun je maar beter nu weggaan'', spreekt Scheele zijn publiek toe. ,,Want dan krijg je van mij op je christelijke donder. Ik vraag je mee te denken en wie daar geen zin in heeft, zit hier verkeerd.''

In de zaal wordt gegniffeld, maar niemand vertrekt. Nancy knijpt in de arm van haar vriendje Chris Ebben (18). ,,Dat is nou typisch Peter hè.'' Nancy en Chris ontmoetten elkaar dit voorjaar tijdens een vakantie in Spanje. Voor Chris is dit het eerste ‘reli-gebeuren' en gelovig is hij niet. ,,De sfeer is prima en de bands zijn echt goed. Ik vind de fanclub een beetje overdreven. Jezus is dood, that's for sure.'' Nancy kijkt hem verstoord aan. ,,Jezus leeft in mijn hart en bovendien: Jim Morisson is ook dood en daar heb je toch ook een T-shirt van?''

Popster of religieus idool, de verschijningsvorm van de devotie verschilt maar nauwelijks. Buiten de workshoptent klinkt een stevige housedreun en liggen her en der stelletjes op het gras, nog moe van een lange nacht op de festivalcamping. ,,De boodschap is dezelfde gebleven'', zegt Daniëlle Veuger, woordvoerster van het Flevo Totaal Festival over het succes van de manifestatie (10.000 bezoekers) en organisaties als de Jezus Fan Klub, ,,maar de vormgeving is met haar tijd meegegaan. Wij stellen ons open voor iedereen, willen niets opdringen. Geloven mag weer, graag zelfs, maar 's avonds dansen hier ook ongelovigen in Club Vision, onze reli-dancemusictent''.

In de benauwde workshoptent gaan stemming en temperatuur intussen gelijk op. Verkoelende flesjes water gaan van hand tot hand en er wordt afwisselend geapplaudisseerd en gelachen en tot slot gebeden. ,,Ik zoek veertig mensen zoals jullie'', roept Scheele vanaf het podium.

,,Veertig mensen die in hun woonplaats de straat op willen gaan om te evangeliseren. Veertig jongeren die Jezus' woord willen verkondigen, want ik kan het niet alleen. Je verlaat deze tent niet zonder te hebben bedacht wat jij voor hem wilt gaan doen. Laten we even stil zijn.''

Nancy sluit haar ogen, vouwt haar handen en merkt het niet eens wanneer Chris zijn mobiele telefoon de rust verstoort. Hij bekijkt het venster en fluistert: ,,Nancy, voor jou, je moeder.''

NRC Webpagina's
31 augustus 2000
    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad