INTRODUCTIE
OVERZICHT
COMPUTER-COMMUNICATIE
MENS
COMPUTER
ALLE BIJDRAGEN
LINKS
Overzicht
eerdere afleveringen
|
Onderwijs
Mensen boven de 55 jaar dreigen de aansluiting met de moderne
informatie-technologie te verliezen.
En jongeren worden onvoldoende
voorbereid op de wereld van computers en onbeperkt informatie-aanbod.
Dit stelden wij in de tweede versie van het webverhaal. De vele reacties
laten zien dat de werkelijkheid iets meer nuances kent.
Wouter Maagdenberg prijst het "DRs. 2000"-project aan van de
faculteit Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, waarmee studenten
thuis cases kunnen maken en colleges kunnen volgen.
Dr. Peter Hoeben doceert nu al via Internet en legt in zijn bijdrage
uit hoe dat precies in z'n werk gaat.
Chris Coolsma pleit voor een revolutie in het wetenschappelijk
onderwijs en maakt daar zelf al een begin mee met een video- en
multimediaproject aan de rechtenfaculteit in Groningen.
Volgens automatiseerder
Binnert Rauwerda zouden techneuten de boel eens wat toegankelijker
moeten maken voor gewone mensen, zodat er helemaal geen
computeronderwijs meer nodig is.
Rechtenstudent
Selinde Boom heeft tot nu toe geen fouten aangetroffen in de
overheidsinformatie, juridische artikelen, wetteksten en parlementaire
verslagen die zij via Internet raadpleegt. Zij spoort haar
mede-studenten aan meer van het web gebruik te maken onder het motto: de
tijd die je nu investeert in het web-vaardig worden, verdien je laten
driedubbel terug. Ze geeft ook aanwijzingen voor het vinden van de
relevante sites.
Welke bijdrage zullen onderwijs, opleiding en training - voor jongeren en
voor ouderen - kunnen spelen in de informatie-maatschappij om te
voorkomen dat er nieuwe maatschappelijke ongelijkheid ontstaat, tussen
knows en know-nots?
|
NRC Webpagina's
16 APRIL 1997
|