INTRODUCTIE
	 
	 OVERZICHT
	 
 COMPUTER-COMMUNICATIE
 
 MENS
 
 
 COMPUTER
  
 ALLE   BIJDRAGEN 
 LINKS 
 
 
   
 
 
 
	Overzicht 
eerdere afleveringen
	
	 
	 
	  | 
Onderwijs 
Mensen boven de 55 jaar dreigen de aansluiting met de moderne  
informatie-technologie te verliezen.
 
 
En jongeren worden onvoldoende 
voorbereid  op de wereld van computers en onbeperkt informatie-aanbod. 
Dit stelden wij in de tweede versie van het webverhaal. De vele reacties 
laten zien dat de werkelijkheid iets meer nuances kent. 
 
  
 
Wouter Maagdenberg prijst het "DRs. 2000"-project aan van de  
faculteit Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, waarmee studenten 
thuis  cases kunnen maken en colleges kunnen volgen. 
  
Dr. Peter Hoeben doceert nu al via Internet en legt in zijn bijdrage 
uit hoe dat  precies in z'n werk gaat. 
 
  
Chris Coolsma pleit voor een revolutie in het  wetenschappelijk 
onderwijs en maakt daar zelf al een begin mee met een video-  en 
multimediaproject aan de rechtenfaculteit in Groningen. 
 
  
Volgens automatiseerder 
Binnert Rauwerda zouden techneuten de boel eens wat  toegankelijker 
moeten maken voor gewone mensen, zodat er helemaal geen  
computeronderwijs meer nodig is. 
 
  
Rechtenstudent 
Selinde Boom heeft tot nu toe geen fouten  aangetroffen in de 
overheidsinformatie, juridische artikelen, wetteksten en  parlementaire 
verslagen die zij via Internet raadpleegt. Zij spoort haar  
mede-studenten aan meer van het web gebruik te maken onder het motto: de 
tijd  die je nu investeert in het web-vaardig worden, verdien je laten 
driedubbel  terug. Ze geeft ook aanwijzingen voor het vinden van de 
relevante sites. 
  
Welke bijdrage zullen onderwijs, opleiding en training - voor jongeren en 
voor  ouderen - kunnen spelen in de informatie-maatschappij om te 
voorkomen dat er  nieuwe maatschappelijke ongelijkheid ontstaat, tussen 
knows en know-nots? 
  
 
 
 
 
 
  | 
NRC Webpagina's
 
16 APRIL 1997
 
  |