WERELDWEB
HET WEBVERHAAL
UW BIJDRAGEN
>Overzicht
alle bijdragen
|
Van: Chris Coolsma <J.C.Coolsma@rechten.rug.nl>
Datum: Vrijdag 21 maart 1997 11:31
internet en w.o.
Ondanks de kinderziekten is Internet nu al buitengewoon nuttig voor
wetenschap en wetenschappelijk onderwijs. De toegang tot
bibliotheken, tijdschriften, genootschappen, collega's en archieven
is vooral sneller en eenvoudiger geworden. Voor het onderwijs zal de
mogelijkheid van digitalisering tot gevolg hebben, dat we veel
minder te maken krijgen met beperkingen van plaats en tijd. Zodra
taal, beeld en geluid digitaal kunnen worden vastgelegd , kan deze
informatie op elk gewenst moment en op elke aangesloten plek worden
opgevraagd. Nu nog moeten 600 studenten een paar keer per week naar
de Martinikerk (Groningen) om naar een entertainer op de preekstoel te luisteren
Dat is helaas nog de meest efficiente manier van overdragen van de
kennis die in het hoofd van die entertainer zit en die gedoseerd en
inprentbaar naar al die studenten moet. Als die collegetekst nu met
een tekstverwerker annex presentatieprogramma wordt vastgelegd,
eventueel vergezeld van oefeningen, testvragen en opdrachten, die de
student alleen of samen met anderen kan maken, dan kan die informatie
feitelijk op elk gewenst moment naar elk op internet aangesloten plekje van de
ruimte gezonden worden. Afhankelijk van onderwijskundige overwegingen
kan een college live worden gevolgd, elders live worden gevolgd
(videoconfercing) op (digitale) video vastgelegd om later af te
draaien, naar werkgroepzaaltjes verstuurd en naar individuele
studenten op een studieplek (thuis?) worden verstuurd. De
flexibiliteit van het programma wordt hierdoor enorm vergroot. De
kennis is op elk moment en herhaald beschikbaar. Door een deel van de
toetsen in zelftoetsen om te bouwen kunnen de student en de docent veel beter de
vorderingen testen. Studenten hoeven niet meer een jaar te wachten om
de colleges weer te volgen en het volgende tentamen te kunnen doen.
Inhalen wordt eenvoudiger. Een interessant vakje in Maastricht kan in Groningen worden
gevolgd zonder dure en tijdrovende treinreizen.
De centrale gedachte is hier dus, dat de infrastructuur van Internet
niet alleen gebruikt kan worden om tot sneller en eenvoudiger
uitwisseling van informatie te komen, maar ook om het aanbod van
informatie flexibeler te maken, vrijer van de beperkingen van plaats
en tijdstip van aanbieden.
Deze gedachte is de inspiratie achter een video- en multimediaproject
bij de rechtenfaculteit van de rijksuniversiteit in Groningen. We
zijn nog maar net begonnen en we zien heel wat te nemen obstakels (kosten,
techniek, traagheid, selectieproblemen, medewerking docenten), maar
Internet is volgens ons inderdaad een revolutionaire ontwikkeling.
Chris Coolsma (docent bestuurskunde en projectleider)
......................................................................
J.C.(Chris) Coolsma kamer: 1314-224
Oude Kijk in 't Jatstraat 26 tel: 050 - 3635680 (5674)
9712 EK Groningen fax: 050 - 3637250
Vakgroep Bestuursrecht en Bestuurskunde
(Department of Public Law and Public Administration)
Postbus 716
9700 AS Groningen
E-mail: J.C.Coolsma@rechten.rug.nl
......................................................................
|
NRC Webpagina's
MAART 1997
|