S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zesentwintigste aflevering.

Reacties, suggesties, vragen...
Heeft u opmerkingen? Kritiek? Complimentjes? Wie wil reageren op deze rubriek kan dit doen door een e-mail te sturen naar ny-reakties@vanbergeijk.com. De redactie selecteert en behoudt zich het recht voor bijdragen te redigeren.

En niet voor niks. Dit komt rechtstreeks uit het programmaboekje: ,,De ochtend is gewijd aan het onderwerp van network dynamics, hoe ze funktioneren, welk doel ze dienen. De middag concentreert zich op change agents en wie de spelers zijn in deze netwerken. De conferentie besluit met een synthese van deze twee onderdelen in een discussie over leiderschap en de toekomst.’’ Lust u nog peultjes?

Terwijl de opzet zo aardig was: nodig sprekers uit die niks met de Internetindustrie te maken hebben en laten we samen eens iets verder kijken dan onze neus lang is. Laten we eens nadenken over de grotere gevolgen van de Internetrevolutie. Maar wat blijkt? Geen van de aanwezigen is werkelijk geïnteresseerd in een discussie over wat er buiten zijn directe blikveld gebeurt. Wanneer kwesties als de kloof tussen de informatierijken en -armen aan bod komen, wordt er gereageerd met: ,,Ik wil wel iets doen, maar ik heb geen tijd om daarover na te denken. Straks verlies ik mijn competitive edge. Ik heb aandeelhouders." Of wanneer men de vraag opwerpt wat te doen met al die recentelijk verdiende miljoenen, klinkt het: ,,Later, dan geef ik aan het goede doel. Ik moet nu eerst mijn zaak draaiende houden." Ondertussen staat op de stoep van de kerk een zwerver tevergeefs om een paar kwartjes te bedelen.

Die desinteresse is overigens niet verwonderlijk. Op conferenties als deze draait het niet om het officiële programma. Men komt hier om te netwerken. Neem de Russische immigrant die in New York een e-commerce bedrijfje heeft opgezet. Als hij hoort dat ik ‘reporter’ ben begint hij hoog op te geven van zijn onderneming, maar als hij merkt dat ik uit Nederland kom verliest hij op slag elke interesse. En als je uit-genetwerkt bent, kun je altijd nog je zaktelefoon demonstreren. Op het gazon voor de kerk staat permanent een horde gelikte types in hun cellular te brullen. ,,It’s definitely cool out here. Interesting stuff. I have to talk to this guy from Agency.com’’, meldt de een. De ander belt zijn makelaar om te controleren hoe het met zijn aandelen staat, terwijl de volgende zijn onzichtbare gesprekspartner vertelt: ,,What the fuck am I doing here. Complete bullshit." Ik had het niet kernachtiger kunnen uitdrukken.


Jeroen van Bergeijk (jeroen@vanbergeijk.com)

www.vanbergeijk.com


Terug naar het begin



NRC Webpagina's
14 juni 1999

Archief


Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)