Kabinet schorst verkeersleiders
(6 februari 1999)
Vier verantwoordelijken die de gevaarlijke
lading van de neergestorte El Al-Boeing verzwegen zijn gisteren op
non-actief gesteld. Premier Kok zei `razend' te zijn over het
`onvergeeflijke' gedrag, dat het ,,fundament van het vertrouwen van de
burger in het bestuur wegslaat''.
Getuige Wolleswinkel hekelt `telefonisch ramptoerisme'
(6 februari 1999)
Bij een groot ongeval moet iedereen doen
wat hij moet doen, en vooral niets meer dan dat. Dat hield H.
Wolleswinkel zijn ondervragers gisteren in de Bijlmerenquete voor.
Verwarring over gevaarlijke lading: Topambtenaar Weck op
non-actief
(6 februari 1999)
Verklaringen over de lading van de
neergestorte El Al-Boeing staan diametraal tegenover elkaar. Prangende
vragen dringen zich op.
Excuus van Patijn aan zijn brandweer
(6 februari 1999)
Burgemeester Patijn en brandweercommandant
H. Ernst hebben alle werknemers van de Amsterdamse brandweer een
excuusbrief gestuurd. Zij schrijven het te betreuren dat een
informatiestop over de Bijlmerramp die de burgemeester woensdag
afkondigde de ongerustheid bij brandweerlieden mogelijk heeft vergroot.
Voor zwijgen na de
ramp: `Vervolging ambtenaren nog mogelijk'
(6 februari 1999)
De ambtenaren die op de avond van de
Bijlmerramp op de hoogte zijn gesteld van de lading van het El
Al-toestel en die geheimhielden, kunnen strafrechtelijk worden vervolgd.
Dit zegt hoogleraar strafrecht T. Schalken.
De kop is er af
(6 februari 1999)
Het onderzoek naar de ramp met de El Al Boeing die in 1992 boven de
Bijlmer neerstortte is nog maar nauwelijks begonnen of de eerste
personele maatregelen zijn reeds getroffen. Er zijn vier functionarissen
op non-actief gesteld. Het kan verkeren. Zo traag als er in het verleden
is gereageerd op de telkens terugkerende vraag om nader onderzoek naar
de ware toedracht van de ramp, zo snel kwam het kabinet gisteren in
actie.