M A K E R S :
Van allegaartje tot vaandeldrager
DIRK LIMBURG
Hij vindt het een jaloersmakende
plek waar hij zo'n beetje zijn eigen programma kan samenstellen. Cees
van Ede (54) is hoofd van de afdeling documentaires van de NPS en
verantwoordelijk voor de wekelijkse programma's Het uur van de wolf
en Dokwerk. Bij elkaar jaarlijks honderd documentaires,
waarvan 65 van de NPS.
Ooit, in 1976, na de filmacademie en een korte carrière als
filmrecensent bij de Volkskrant, is hij bij de NOS begonnen als
presentator van achtereenvolgens de filmrubrieken Cinevisie,
Cinemamagazine en Cinema 3. Later werkte Van Ede voor
het cultuurprogramma Nederland C en maakte hij documentaires over
theater en film. Zijn opvallende stem klinkt nog steeds in vrijwel alle
documentaires van Het uur van de wolf. "Een zachte donzige stem,
geil volgens sommigen", aldus Wim Daniëls in zijn boekje over
bekende stemmen.
De documentairemaker Van Ede was vaak ontevreden over de uitzendplek van
zijn werk en stelde in 1995 voor om alle cultuurdocumentaires te
groeperen op één tijdstip en dat Het uur van de
wolf te noemen. "Men accepteerde het en vroeg of ik de eindredactie
wilde voeren. Het rare was dat ik dat niet bedacht had toen ik het
opschreef."
Vreemde naam. Wanneer heeft de wolf zijn uur? "De Late Show
van de BBC had een huilende wolf in de leader. Henk van Gelder
schreef eens in de NRC dat we in Nederland niet zo'n
cultuurprogramma zouden kunnen maken en ik wilde het tegendeel bewijzen.
Het begon in 1995 als een wat diffuus kunstprogramma, een beetje een
allegaartje. Na een jaar of twee hebben we het toegespitst op
documentaires. Nu het niet meer rond twaalf uur 's nachts wordt
uitgezonden is het gewoon nog een grappige naam."
Er is nogal geschoven met het Uur. "Het komende seizoen gaan we terug
naar het midden van de avond." Van Ede haalt het nieuwe schema erbij. Na
enig zoeken: "Woensdag. Halfnegen. Wacht even, wat krijgen we nu? Ik zie
ineens dat het acht uur is. Ik heb steeds gehoord dat het... Nee, hier
staat weer halfnegen. Er is iets raars aan de hand. Ik weet het al. Er
is iets heel leuks aan de hand. Ik heb 17 plekken gekregen waarin het
langer mag worden. Dan is het negentig minuten!
"In de zomer, dat wel. Vaak zien we in het buitenland lange dingen die
we dan moeten inkorten en dat gaat wel eens te koste van inhoud en
kwalititeit. Ook de film over Willem Breuker van Netty van Hoorn moest
eigenlijk van 70 naar 53 minuten en die kunnen we nu helemaal uitzenden.
De zee die denkt, de winnaar van 2000, past nu toch in het
Uur. Gelukkig, want hij was voor ons ontwikkeld. Het is een
aangename faciliteit."
Woensdagavond is wel voetbalavond. "Nu, op de zondagavond om 19.30 uur
tegenover Studio Sport, is het ook erg ongelukkig. Het
blijft lastig, maar welk programma heeft geen concurrentie van voetbal.
Er is altijd sport."
Wat is de 'formule' van het Uur? "Ik wil dat er een heel ruime
cultuuropvatting uitspreekt. De ene week Dolly Parton en de volgende
keer Turandot. Als iets op een goede manier gemaakt is mag het in
principe in de serie."
Wat is het verschil met Dokwerk? "Puur de onderwerpkeuze. Het Uur
behandelt het culturele veld.
Dokwerk doet politieke, maatschappelijke, en historische
onderwerpen. Het aandeel van de NPS in Dokwerk is zo'n 25
documentaires. De andere helft is van de VPRO en Jan Polak maakt een
stuk of drie voor de VARA. Net als bij het Uur proberen we de
helft aan te kopen en de andere helft te laten produceren. Deels zelf en
de rest door buitenproducenten. Onze afdeling is bewust klein gehouden
om onafhankelijke filmmakers de mogelijkheid te geven hun werk op tv te
krijgen."
Is er genoeg aanbod? "We krijgen per jaar zo'n vijf- zeshonderd
voorstellen. Dat is wel erg veel. We coproduceren iets van 30, 40
programma's per jaar. Lang niet alles financieren we zelf, daar hebben
we geen budget voor. Een doorsnee documentaire kost al gauw drie ton.
Wij stoppen er gemiddeld 80.000 gulden in en tot drie keer dat bedrag
kun je dan bij het Stimuleringsfonds halen. In een andere constructie
kan het Filmfonds bijdragen en soms is het een combinatie van fondsen.
Er tussendoor kunnen we af en toe kleinere films tot 1,5 ton zelf
financieren. Aangekochte programma's kosten rond de 20.000 gulden en bij
een gebudgetteerd uurbedrag van 80.000 gulden houd je flink wat over
voor eigen producties."
Er zijn geen sponsorconstructies? "Nee, dat mag niet."
Ook niet via de producent? "De publieke omroep, en zeker het derde
net, is behoorlijk streng. Er is wel íets mogelijk, maar niet zo
heel veel. Ik vind dat ook wel zuiver, we zijn al voor een deel door de
reclamegelden gefinancierd."
Bent u tevreden over de kwaliteit van de documentaires? "Met
buitenlandse aankopen kun je veel verhullen, want daar pak je de top. De
eigen producties vallen wel eens tegen. Het blijft een moeilijk vak. Een
mislukking houdt er ook de go in: de volgende moet echt weer raak
zijn."
Voor veel makers bent u een pausje: ze moeten langs u naar de buis.
"Dat valt wel mee. Ook de Humanistische Omroep en de NCRV doen aan
documentaires. De IKON heeft net die Tien Geboden-serie uitgezonden. De
AVRO heeft Close-up. Vergeet in godsnaam de VPRO niet. Die
heeft de traditie van tv-documentaires gebracht, wij hebben hem mooi
overgenomen."
Zijn ze het kwijt? "Ze hebben een geduchte concurrent gekregen. Hun
bijdrage aan het Uur is nog gering. Ik zou willen dat ze meer
deden, want dan worden meer eigen producties mogelijk. Kunnen we meer
Nederlandse makers aan het werk zetten."
Maakt u zelf nog documentaires? "Het gaat niet samen met deze functie.
De laatste was Het steentje van Gisèle, uit 1998, een
portret van de schilderes Gisèle d'Ailly. Ik vind dat een maker
het recht heeft om heel erg af te geven op wat een andere maker doet.
Als eindredacteur kan ik dat niet: ik moet die ander juist helpen. "Ik
ben ontzettend trots als iemand voor ons een programma heeft gemaakt dat
gelukt is. Mijn bijdrage is dan soms heel klein geweest, maar het heeft
wel zin gehad. Net zoals ik blij ben dat het Uur deze jaren heeft
overleefd."
Zeer tevreden dus. "Ik houd van kunstzinnige dingen, maar ben
doorgaans nuchter en pragmatisch. Daarom ben ik blij dat ik
verantwoordelijk ben voor een kunstprogramma als Het uur van de
wolf. Daardoor blijft het met zijn poten op de grond. Met je
poten op de grond en je hoofd in de wolken."