U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Kranten gaan fuseren
De regionale kranten het Nieuwsblad van het Noorden en Drentse Courant/Groninger Dagblad gaan per 1 april fuseren om beter te kunnen concurreren met de landelijke kranten. De nieuwe krant heeft een oplage van ongeveer 180.000 en verschijnt in de ochtend. Door de fusie verdwijnen er tachtig arbeidsplaatsen, waarvan vijftig bij de redacties.

Ossie-hymne hit in Duitsland
Hoe het kan dat in Oost-Duitsland nauwelijks BSE-zieke koeien zijn ontdekt, dat Ossies een jaar korter over hun eindexamen doen en dat de winnaars in de container van Big Brother bijna altijd uit de vroegere DDR komen? "Omdat in het Oosten eigenlijk alles beter is dan in het Westen", zingt Kai Niemann.

Proliferatie van gratis bladen in bittere Duitse mediaoorlog
Jarenlang was de Duitse krantenwereld er afkerig van. Nu gaat Springer (Bild, Die Welt, Bild am Sonntag, Welt am Sonntag) door de bocht. Springer gaat een gratis krant uitgeven. Onder druk van de hevige concurrentie wil de Duitse krantenuitgever niet langer aan de zijlijn blijven staan. Volgende week al verschijnt in de hoofdstad Berlijn het eerste gratis exemplaar van Berlin Extra.

Liever Vermeer dan Dennis Hopper
Ze houden van kunst, klassieke muziek, dieren, gezonde mensen of een veilige samenleving. En ze vormen de nieuwe achterban van de AVRO. Een dagje op stap met tribuneleden. "Ik heb niets met dat familiegevoel."

Wegener verkoopt activiteiten
Uitgever Wegener verkoopt vier Gelderse huis-aan-huiskranten aan Beheersmaatschappij P.V. Janssen uit Ottersum. Het gaat om de titels Liemers Lantaarn, Gelderse Post, Wischpost en Achterhoek Nieuws. Financiële details over de transactie worden niet gemeld. De betrokken medewerkers treden in dienst bij de kopende partij. Wegener moest de huis-aan-huiskranten verkopen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De kartelwaakhond stelde dat als voorwaarde bij de overname door Wegener van de regionale dagbladen van uitgever VNU. Wegener moet nu nog acht huis-aan-huiskranten verkopen van de NMa. (ANP)

Miljoenenclaim tegen UPC
LSMG claimt 4,5 miljoen euro (9,9 miljoen gulden) van Eneco Call Services. Het dochterbedrijf van kabel- en telecommunicatiebedrijf UPC heeft volgens de mediaholding een samenwerkingsovereenkomst uit 1999 onrechtmatig verbroken. LSMG is inmiddels een civielrechtelijke procedure begonnen. In 1999 lanceerde LSMG samen met Eneco een campagne om naambellen (via letters op de telefoontoetsen) te promoten. Toen na een paar maanden UPC de telefoondivisie van Eneco overnam, zegde deze de overeenkomst eenzijdig op. Volgens een woordvoerder van LSMG heeft de contractbreuk het bedrijf 10 miljoen gekost. (ANP)


Het is de bekendste koffiepot ter wereld: XCoffee, de pot van laboratoriummedewerkers van de Universiteit van Cambridge. Al in 1991 installeerden zij een webcam naast hun koffiezetapparaat, zodat ze vanuit hun werkkamer konden zien of er nog koffie in de pot zat. Omdat er maar één koffiekamer was, moesten de meeste medewerkers een eind lopen voor ze bij de pot waren, om dan vaak te constateren dat er geen koffie meer was. Omdat het lab gaat verhuizen, gaat ook de stekker van de webcam eruit. De pot is nog te bekijken op: www.cl.cam.ac.uk/coffee/coffee.html

NRC Webpagina's
10 MAART 2001


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad