U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Profiel

Boeken

Cultureel Supplement

Wetenschap en Onderwijs

Zaterdags Bijvoegsel

Magazine

Maakbare romantiek

Zelfklevende bh-cups, push-ups met luchtkussentjes en geparfumeerde bh's: de lingeriewereld blijft vernieuwen. Na jaren van sportief, onzichtbaar ondergoed mag lingerie weer gezien worden. Verslag van de Bodyfashion Tradefair.

JULIETTE BERKHOUT

Zijn we ons ooit bewuster van ons lijf geweest dan in deze tijd? Nu fitness, melkzuurbaden, liposuctie, siliconen en andere plastische chirurgie-hoogstandjes steeds alledaagser worden, lijkt elk excuus voor vetrollen, verzakking en verwaarlozing te verdwijnen. Ons lichaam is maakbaar. En als we niet direct met ons eigen vlees kunnen of willen manipuleren, doen we dat wel met de aankleding, te beginnen met wat we direct op de huid dragen.

Op de Bodyfashion Tradefair in Utrecht, waar alle merken in onder-, zwem-, nacht- en beenmode deze week hun nieuwe zomer- en herfst/wintercollectie presenteerden, ritselde het van de nouveautés die een lichaam wat maakbaarder proberen te krijgen. Naast alle mogelijke elastische dingen die een hippe vervanging voor het korset willen zijn, waren er Staycups (zelfklevende bh-cups, onzichtbaar onder blote jurken) en Fashion Forums (watergevulde push-up-kussentjes). En heel veel airbra's: push-up-bh's met luchtkussentjes (bij After Eden uitneembaar, bij Gossard en Marvera opblaasbaar). De Bioform van Charnos heeft een driedimensionale ondersteuning in plaats van een beugel, die de ‘au-zone' van de beugel opzij onder de arm elimineert. En opvallend in bijna elke collectie is de voortschrijdende seamless-techniek, waarbij ondermode naadloos en onzichtbaar kan overgaan in bovenmode. Echte gadgets waren er ook: de Perfumed Bra van After Eden (met bloemengeur) bijvoorbeeld, en de Pulsebeat van Triumph, een bh die de hartslag meet.

Niet alleen het lichaam blijkt maakbaar, ook de romantische uitstraling van de drager. Als tegenhanger van al het onzichtbare en sportieve spul is er een ware revival van kant en borduursels. Nog nooit was er zoveel luxe, bewerkte lingerie, versierd met strass, glans, glitter, felle prints en transparante doorkijkjes. Het is lingerie die gezien mag worden en vaak onder een open of transparant bloesje wordt gedragen. En de weef- en breitechnieken en de ontwikkeling van nieuwe stoffen zijn zo vergevorderd, dat al dat kant ook nog comfortabel zit.

Toch oogt het aanbod, ondanks de technische vernieuwingen, traditioneel. Tricot en kant, strings en shorts: het beeld van wat ondergoed hoort te zijn, laat maar beperkt vernieuwing toe. Op de zevende Bodyfashion Design Contest, een tweejaarlijkse wedstrijd voor studenten van hogescholen en academies met een afdeling mode en vormgeving, was bij de finale deze week te zien wat een nieuwe kijk op bodywear zou kunnen betekenen. Hier was mode vooral kunst, interpretatie, idee, experiment. Onder het thema Arts & Crafts (in het kader van de hernieuwde aandacht voor ambachtelijkheid) werden 48 genomineerde creaties aan publiek en jury getoond. Dit was wel even wat anders dan de doorsnee handel in de winkel: een topje van houtfineer, versieringen van kunstnagels, een herenslip van veiligheidsspelden, een slipje en bh vervaardigd uit materiaal dat voor beugels wordt gebruikt waarmee tanden worden rechtgezet: leuk, maar de ontwerpen die je zou willen aantrekken, waren dun gezaaid. De winnaar was Hamid Eddakhissi die met een crèmekleurige body en broekje, gemaakt van stukjes ondergoed van vrienden en bekenden, een modern patchwork-werkje afleverde dat er zowel draagbaar als kunstig uitzag.

Dat geëxperimenteer op een kunstacademie wel degelijk iets kan opleveren, bewijst Marlies Dekkers, die als lingerieontwerpster met haar merk Undressed al jaren eenzaam aan de Nederlandse top staat. Vorige week was zij in het kader van Rotterdam Culturele Hoofdstad ‘Reus van Rotterdam' en mocht ze een hele week een cultureel programma vullen, met een show van haar collectie als uitsmijter. Tien jaar geleden maakte Dekkers furore met haar blotebillenjurk, een transparante jurk die lang van voren en kort van achteren is. Het bleek geen loze academie-gimmick te zijn, maar de basis voor een gestaag groeiende collectie klassiekers.

In de show was ook de nieuwe zomer- en wintercollectie te zien: contrasten en duidelijke kleuren (zwart, wit, roodtinten), lijnenspel op de rug en rond de borsten, accent op de billen met veel strings, humor, gedurfde erotiek. Komend najaar heeft ze doorzichtige beha's en strings met een print van een lijntekening van een minnekozend paar, op de borsten en op het kruis. En toch ook, nieuw bij Dekkers: kant. Maar al haar ontwerpen doen verrassend fris aan als je het vergelijkt met het romantische taartrandenassortiment in de winkel. Romantiek kent vele gedaanten: Dekkers is in staat gebleken om romantiek in een nieuwer, steviger, moderner variant neer te zetten en ze vindt er internationaal publiek voor. Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat ze met deze stijl zo nieuw blijft en geen navolging krijgt. De tijd dat we geschokt raakten door haar ‘ondergoed met gaten' ligt al achter ons. Wie durft eens in haar voetsporen te treden?

Een selectie van het werk van de deelnemers aan de Bodywear Design Contest is van 17 april tot 17 juni te zien in het Centraal Museum in Utrecht.

NRC Webpagina's
22 FEBRUARI 2001


ARCHIEF AGENDA 

Wijnspreekuur
Wijnspreekuur 


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad