U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  O P I N I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Georganiseerde illegale immigratie
(NCIS)

Mensensmokkel
(Openbaar Ministerie)

Asielzoekers in England
(Amnesty International)


De streep van Melkert


EEN GRENS is bereikt, waarschuwde fractieleider Melkert van de regeringspartij PvdA aan de vooravond van het Kamerdebat met minister Korthals (Justitie) over het drama in Dover, waarbij 58 verstekelingen in een vrachtauto de dood vonden. Of beter: het debat over de communicatiefouten binnen het justitieel apparaat waardoor een alarmsignaal uit het arrondissement Haarlem over de hoofdverdachte niet tijdig werd doorgegeven aan Rotterdam, waar men bezig was met een onderzoek. En niet aan de minister zelf.

Een oorzakelijk verband met de rampzalige afloop is niet te geven, betoogde Korthals gisteren omstandig. Het blijft speculatie of een adequate melding het drama in Dover had kunnen voorkomen. De bewindsman kon een royale Kamermeerderheid op dit punt overtuigen. Het bewijs van de afwezigheid van een bepaalde omstandigheid (in plaats van de aanwezigheid) geldt van oudsher ook als probatio diabolica (duivels, dus onmogelijk). De grens van Melkert blijft echter aanwezig, herhaalde de PvdA-woordvoerdster Kalsbeek. Die grens sloeg ook niet zozeer op de rampzalige uitkomst, maar op het functioneren van het justitie-apparaat. Betekent dit dat de minister moet vallen bij een volgende serieuze (communicatie)fout onder zijn verantwoordelijkheid? Dat zei Melkert ook weer niet. Hij stelde dat "een stevige streep" moet worden gezet onder het gestuntel binnen Justitie. Na alle problemen onder minister Sorgdrager heeft Korthals de Kamer net iets te vaak onvolledig geïnformeerd.

IN HET ALGEMEEN heeft de Kamer bepaald wel waarde ring voor deze laconieke en politiek ervaren bewindsman. Justitie is ook een lastig departement door de combinatie van een lichtontvlambare publieke en politieke aandacht en een erkend ingewikkeld werkterrein. Verschaft Korthals echter voldoende duidelijkheid? Neem mensensmokkel. Het kabinet heeft een stortvloed van initiatieven genomen met de acronymen IAM, UAM, GOC, OGO en AOM, nog afgezien van het aanstellen van een landelijke officier van justitie voor dit probleem. Een duidelijke beleidsintensivering.

Maar is er nog wel sprake van enige coördinatie, zoals Kalsbeek zich eerder dit jaar - vóór Dover - afvroeg: "wie heeft hier eigenlijk het overzicht?" Dat is precies de vraag die blijft na het Dover-debat. Korthals moet nu met een plan van aanpak komen. Het doet een beetje denken aan banken met een in problemen verkerend bedrijf waaraan al veel geld is geleend. Dat is vaak een recept voor aanvullende kredieten waar men in een ander geval niet over zou piekeren. Intussen blijft de vraag: wat bedoelde Melkert nu werkelijk?


Zie ook:

Het nauw van Dover (10 november 2000)
Kamer bang voor blunder Doverzaak (9 november 2000)
Smokkelbaas en zakenman (16 september 2000)
Dover: 'Risico van verstikking bewust genomen' (15 september 2000)
Vrijwel geen observaties in het weekeinde (6 september 2000)
Mensensmokkelaars werden soms gevolgd (onderaan pagina, 6 september 2000)
Politie staakte volgen verdachten (5 september 2000)
Top Chinese smokkelaars blootgelegd (2 september 2000)
Smokkel Chinezen begon al vorig jaar (6 juli 2000)
De smokkel schuift duizend gulden per kop (6 juli 2000)
Spoor uit Dover recht naar Turkije (1 juli 2000)
Doorbraak justitie in zaak-Dover (28 juni 2000)
In drie minuten container scannen (26 juni 2000)
Chinezen dood door te veel CO2 (24 juni 2000)
Justitie zoekt tweede trucker in zaak-Dover (23 juni 2000)
Dover stemt België nederig (23 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)

NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad