U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
AT & T

Koersval AT&T na plan splitsing

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
NEW YORK, 26 OKT. Het aandeel AT&T maakte gisteren een koersval van 13 procent na de bekendmaking van definitieve plannen voor de splitsing van het telecombedrijf in vieren. Zoals verwacht maakte AT&T gisteren bekend dat het zich splitst in vier verschillende bedrijven die aparte beursnoteringen krijgen. Het bedrijf hoopt op die manier de onderliggende waarde van onderdelen tot zijn recht te laten komen.

Over de splitsing was al maanden gespeculeerd. Beleggers concentreerden zich gisteren mede daarom op de tegenvallende resultaten van AT&T, met name in het telefoonverkeer over lange afstanden. AT&T zal een apart bedrijf vormen voor mobiele telefonie, voor kabelbezittingen, voor consumententelefonie en bedrijfstelecommunicatie. AT&T moet zijn kabelbezittingen nog twee jaar vasthouden om fiscale redenen. De huidige aandeelhouders van AT&T zullen over twee jaar vier verschillende aandelen hebben. "AT&T heeft geprobeerd een winkel voor iedereen te worden maar het resultaat was een bedrijf zonder focus", aldus een analist van de Legg Mason Precursor Group in Baltimore. Volgens de analist heeft Armstrong te veel ineens willen doen. Bovendien zou hij te veel hebben betaald voor zijn overnames. Het voordeel van de opsplitsing is volgens topman Michael Armstrong dat de goede divisies de zwakke broeders niet meer hoeven te subsidiëren. "Aandeelhouders krijgen de volle waarde van hun belegging omdat beleggers veel beter kunnen nagaan hoe een AT&T-bedrijf presteert en dat vergelijken met concurrenten", aldus Armstrong in een verklaring.AT&T Business is het oorspronkelijke bedrijf. Het wordt in de nieuwe constructie het moederbedrijf van AT&T Consumer, het bedrijf voor consumententelefonie. AT&T Broadband is het kabelbedrijf en AT&T Wireless is de naam van de mobielaanbieder. Dat laatste onderdeel is al voor 15 procent afgestoten.


Zie ook:

De mislukte strategie van AT&T (26 oktober 2000)

NRC Webpagina's
26 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad