U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Syndicators handelen in de grondstof 'nieuws'


Nieuws is de belangrijkste grondstof in de 21ste eeuw, zegt het Amerikaanse bedrijf NewsEdge. Maar nieuws is pas bruikbaar als het geordend en bewerkt is.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

AMSTERDAM, 26 OKT. NewsEdge verkoopt nieuws aan bedrijven. Nu al 100.000 berichten per dag, in de toekomst nog veel meer. "Maar we zijn geen uitgever", zegt Jon McNerney van NewsEdge in een gesprek in Amsterdam. "Wij zijn een softwarebedrijf."

NewsEdge, genoteerd aan de Amerikaanse Nasdaqbeurs, is een van de vele handelaren in nieuws die inspelen op de behoefte van bedrijven om hun websites te vullen met relevante en actuele 'inhoud'. In het jargon heten ze syndicators of infomediairs. Ze verzamelen zoveel mogelijk bronnen, regelen bijvoorbeeld het copyright en de techniek en verspreiden het nieuws in categorieën. Het is een wereldwijde markt met optimistische groeiverwachtingen: van 4 miljard dollar nu tot 40 miljard dollar over een paar jaar.

Anders dan een Nederlandse concurrent, YourNews, die een breed pakket aanbiedt, richt NewsEdge zich op de niche van louter financieel- economisch bedrijvennieuws voor grote multinationals. Voor de publieke websites van die bedrijven, voor hun extranet (websites alleen voor klanten) en hun intranet (alleen voor eigen medewerkers). "We leveren geen weerberichten, geen sport of vermaak", zegt McNerney. "Daar zijn anderen voor."

In Nederland heeft het bijvoorbeeld voedinsgconcern Unilever, olieconcern Shell en bank ABN Amro als klanten. Tienduizenden medewerkers van deze bedrijven krijgen op hun eigen scherm (het intranet) de hele dag door nieuwsberichten geordend volgens hun eigen voorkeuren. Die selectie kan variëren van al het belangrijk internationale politieke nieuws dat live binnen komt rollen tot een dagelijkse dienst met de belangrijkste berichten over specifieke onderwerpen als de euro, biotechnologie of 'fusies en overnames'.

De syndicators hebben het de afgelopen twee jaar moeilijk gehad, erkent McNerney. Ze zijn immers afhankelijk van de grote uitgevers die het ruwe materiaal moeten leveren. NewsEdge heeft inmiddels ongeveer zeshonderd bronnen. Veel 'nieuws' bestaat uit pr-berichten van bedrijven zelf, maar NewsEdge levert ook verhalen van grote persbureaus als Reuters en Dow Jones, van vakbladen en enige tientallen kranten. Toch is de selectie nog beperkt. Voor Nederlandstalig nieuws kan NewsEdge wel beschikken over materiaal uit het Financieele Dagblad en AFX (een samenwerking van de Financial Times en het Franse persbureau AFP), maar bijvoorbeeld niet over de PCM-kranten (NRC Handelsblad en Volkskrant) of de vakbladen van Reed Elsevier.

"Uitgevers waren huiverig", zegt McNerney. "Ze hebben geprobeerd om het zelf te doen en zijn bezig geweest met het bouwen van hun eigen websites. Ze waren bang dat het verspreiden van hun materiaal via ons die eigen websites zou kannibaliseren. Maar de omslag komt er aan. Er is immers, behalve de Wall Street Journal op internet, nog geen enkel voorbeeld van een website van een uitgever die winst maakt. Ook blijkt dat de inkomstenstroom van internetadvertenties tegenvalt."

NewsEdge ziet zijn eigen rol als een 'raffinaderij'. De ruwe stroom nieuwsberichten wordt geordend voordat ze naar de gebruikers kunnen. Dat begint met software met kunstmatige intelligentie van het bedrijf, die codes toevoegt, op onderwerp sorteert (1.500 verschillende topics) en duplicaten er uit haalt. De laatste filter is een redactieteam van 42 specialisten die het sectornieuws in volgorde van belangrijkheid presenteren.

"Ieder Nederlands bedrijf dat ook buiten Nederland wil opereren en daarom over kennis over die markten moet beschikken, is een potentiële klant", zegt McNerney. Het goedkoopste product kost ongeveer 25.000 gulden per jaar en is goed voor 50 tot 100 verschillende nieuwsberichten per dag, verdeeld over tien onderwerpen en geschikt voor maximaal duizend medewerkers. De uitgebreidere contracten kunnen oplopen tot een paar honderdduizend gulden per jaar.

Begin dit jaar lag de koers van NewsEdge nog boven de 10 dollar, maar een afgeketste overname door RoweCom zorgde voor een koersdreun in een klimaat waarin internetbedrijven met wantrouwen worden bekeken. De koers schommelt nu rond de 2 dollar, zoals ook de Amerikaanse concurrent ScreamingMedia het moeilijk heeft op de beurs. McNerney blijft optimistisch. "We hebben een omzet van 70 miljoen dollar, een positieve kasstroom en 20 miljoen dollar op de bank. En daar gaat het om."

NRC Webpagina's
26 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad