U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B I N N E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Portret Pronk


Pronk 'loopt altijd achter':

Eén minister voor milieu en verkeer

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 23 OKT. Minister Pronk (VROM) wil dat de verantwoordelijkheid voor ruimtelijke ordening en infrastructuur bij één minister wordt ondergebracht.

Als dit niet gebeurt, zal de ruimtelijke ordening doorgaans aan het kortste eind trekken, zo waarschuwt de minister.

Pronk zegt dit in een vraaggesprek in de 'Atlas van de verandering, Nederland herschikt', een publicatie van het Nederlands Architectuur Instituut. Het boek, waaraan onder anderen NRC Handelsblad-redacteur Tracy Metz meewerkte, zal vanmiddag worden gepresenteerd.

"Op zowel het terrein van de ruimtelijke ordening als het milieu, loop je altijd achter ten opzichte van de hardware", zegt Pronk, "dat wil zeggen Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken. We hebben gewoon te veel ministeries."

Volgens de bewindsman ligt voor een minister van Ruimtelijke Ordening altijd het gevaar op de loer dat hij door collega-ministers wordt gepasseerd. "Voor je het weet", aldus Pronk, "ben je minister van Ruimtelijke Aanpassing." In het gesprek, dat overigens al van juli dateert, geeft Pronk opnieuw enkele hoofdlijnen aan van zijn lang verbeide Vijfde Nota voor de Ruimtelijke Ordening. Zo wil hij dicht op elkaar gelegen steden dwingen om beslissingen die de ruimtelijke indeling van hun omgeving beïnvloeden, zorgvuldig op elkaar af te stemmen.

Ook zet hij uiteen dat het zijn bedoeling is om wel de spelregels voor de ruimtelijke ordening aan te geven maar niet om die uit te voeren. Dat laatste moet op lagere bestuurlijke niveaus gebeuren. Hij hoopt zo de burgers meer zeggenschap te geven over de inrichting van hun eigen omgeving. "Zij zijn de echte deskundigen."

De bewindsman erkent dat er de afgelopen decennia vooral langs snelwegen veel bebouwing is bijgekomen, die daar planologisch gezien eigenlijk niet thuishoort. Volgens hem staat zijn ministerie daar vaak machteloos tegenover omdat het om de uitvloeisels gaat van beslissingen van twintig jaar geleden. " De ruimtelijke ordening is echt een tanker, hoor", aldus Pronk.

De minister pleit er eveneens voor om de ontwikkeling van Nederland in Europees verband veel meer in één hand te brengen. Volgens hem zou dat ook de Nederlandse onderhandelingspositie in Brussel kunnen versterken. Ook PvdA-fractievoorzitter Melkert, een partijgenoot van Pronk, stelde onlangs voor hiervoor in het kabinet een speciale minister aan te stellen, die de rang van vice-premier diende te krijgen.

NRC Webpagina's
23 OKTOBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad