T V V O O R A F :
De grootste maritieme fraude aller tijden
MARC SERNÉ
Misdaad op zee loont en is een
lucratieve bezigheid waarbij jaarlijks een geschat bedrag van 15
miljard dollar in de verkeerde zakken of op de verkeerde bankrekeningen
terechtkomt. Dit thema staat centraal in de tweedelige Engelse
documentaire Misdaad op Zee, waarvan de AVRO zondagavond het
eerste deel uitzendt.
De documentaire geeft zicht op de manier waarop - via internationale zeescheepvaart - miljarden dollars worden verdiend
met zwendel, mensensmokkel, drugssmokkel en het vervalsen van
documenten. Vooral de toenemende containerisering van het
internationale vervoer is een goudmijn voor misdadigers. De controle op
het containervervoer is, gezien de miljoenen 'boxen' die iedere grote
haven jaarlijks overslaat, ondoenlijk. En de internationale wateren
vallen buiten iedere jurisdictie. Een combinatie die de pakkans voor de
leden van de internationale syndicaten die zich met maritieme fraude
bezighouden, nihil maakt.
Misdaad op zee begint met het verhaal van vier Griekse reders die
in 1979 in Piraeus een plan smeedden dat in de analen van verzekeraar
Lloyds nog steeds te boek staat als 'de grootste maritieme fraude aller
tijden' en waarin ook een Rotterdammer genaamd Reidel een sleutelrol
speelde. Het betrof de illegale levering van een partij olie in Durban,
die daar officieel nooit is aangekomen. Na de val van de sjah van
Perzië stond Zuid-Afrika 'droog', omdat Iran lange tijd de enige
leverancier was.
Via een neprederij en een speciaal voor het doel geselecteerde bemanning
besloten de Grieken een partij olie te leveren aan Zuid-Afrika uit de
Perzische Golf die door Shell was gekocht en was bestemd voor noordwest
Europa. De Zuid-Afrikanen betaalden het dubbele bedrag voor de lading
en schoten de Grieken ook het bedrag van 12.5 miljoen dollar voor de
koop van een supertanker voor, die gedoemd was tot de ondergang.
Na de olie gelost te hebben in Durban - iets dat Zuid-Afrika tot op de
dag van vandaag ontkent - werd het schip tot zinken gebracht voor de
kust van Senegal. Bij Lloyds in Londen claimden de fraudeurs de schade
voor schip en lading, wat nog eens de nodige extra miljoenen dollars
opleverde.
Dat de zaak aan alle kanten stonk was voor Lloyds al snel duidelijk. In
de reddingboten waren de 'schipbreukelingen' van alle gemakken
voorzien. Drank, eten, porno-lectuur en hun persoonlijke bezittingen.
Maar de kapitein had het logboek, waarin minutieus de ramp had moeten
zijn beschreven, niet bij zich. In Senegal, waar men zich voorbereidde
op een enorme vervuiling van de stranden, bleef een milieuramp uit.
Domweg omdat er geen olie in zee terecht was gekomen. Er werden, met
name in de Verenigde Staten, na het onderzoek van Lloyds
gevangenisstraffen uitgedeeld tot 35 jaar. Toch ging iedereen vrijuit
omdat bewijs ontbrak. Hoewel een aantal eenvoudige zeelieden plotseling
waren gepromoveerd tot de status van multi-miljonair. Zij hadden, in
vergelijking met de grote bazen, maar een schijntje opgestreken.
Misdaad op zee, zondag, Ned.1, 18.30-19.30u.