R A D I O A C H T E R A F :
Radio Sydney
HERMAN AMELINK
De luisteraars van Radio 1
vergrijzen. Het merendeel is boven de vijftig en daarom achten de
programmamakers onder leiding van Piet van Tellingen het dringend nodig
een jonger publiek aan zich te binden. De Olympische Spelen bieden hun
daartoe een ideale mogelijkheid. Want hoe trek je jongeren? Door
overspannen geschreeuw van dolgeworden reporters die het nationale wij-
gevoel versterken.
Vandaag is het weer raak. Wie een omroepgids opslaat, ontdekt dat 18 van
de 24 uur aan sport wordt besteed. Gewone actualiteiten - en daarvoor
was Radio 1 toch opgezet - komen nauwelijks meer aan bod, laat staan dat
er nog tijd is voor een wat uitgebreider vraaggesprek of een aardige
reportage, zoals in programma's als de TROS Nieuwsshow of
OVT van de VPRO.
Is de nieuwsvoorziening op Radio 1 onder normale omstandigheden al een
oorverdovende kakofonie van luidruchtige reclameboodschappen, steeds
dezelfde fileberichten, stationcalls waarin de meest bizarre
geluidsfragmenten aan elkaar zijn gemonteerd en nieuwsbulletins met
'quotes' - met de Olympische Spelen is de gekte compleet geworden. Want
alle Olympische overwinningen moeten elk uur ten minste
één maal herhaald. Men kan er geen genoeg van krijgen.
De vijftigplussers die de herrie te veel wordt, krijgen, als ze klagen
bij de NOS, een vriendelijk briefje met het verzoek om voortaan op Radio
5 af te stemmen, waar de nieuwsbulletins nog onvervuild te beluisteren
zijn. Overigens werden deze luisteraars daar de afgelopen week na het
nieuws van 13.00 uur door de NPS op sportdocumentaires getrakteerd over
onder meer "de magische grens van de 10 seconden op de 100 meter",
voetbaltaal en het lot van ouders van sportief begaafde kinderen.
De toekomst ziet er somber uit voor Radio 1. Als de Olympische Spelen
straks voorbij zijn, keren de jonge luisteraars terug naar hun
commerciële zenders en zijn de ouderen definitief afgehaakt, naar
Radio 5 of naar de VRT en BBC, waar men de gekte binnen de perken weet
te houden. Misschien wordt het tijd voor een serieuze
actualiteitenzender.