U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

R A D I O   A C H T E R A F :
Radio Sydney

HERMAN AMELINK
De luisteraars van Radio 1 vergrijzen. Het merendeel is boven de vijftig en daarom achten de programmamakers onder leiding van Piet van Tellingen het dringend nodig een jonger publiek aan zich te binden. De Olympische Spelen bieden hun daartoe een ideale mogelijkheid. Want hoe trek je jongeren? Door overspannen geschreeuw van dolgeworden reporters die het nationale wij- gevoel versterken.

Vandaag is het weer raak. Wie een omroepgids opslaat, ontdekt dat 18 van de 24 uur aan sport wordt besteed. Gewone actualiteiten - en daarvoor was Radio 1 toch opgezet - komen nauwelijks meer aan bod, laat staan dat er nog tijd is voor een wat uitgebreider vraaggesprek of een aardige reportage, zoals in programma's als de TROS Nieuwsshow of OVT van de VPRO.

Is de nieuwsvoorziening op Radio 1 onder normale omstandigheden al een oorverdovende kakofonie van luidruchtige reclameboodschappen, steeds dezelfde fileberichten, stationcalls waarin de meest bizarre geluidsfragmenten aan elkaar zijn gemonteerd en nieuwsbulletins met 'quotes' - met de Olympische Spelen is de gekte compleet geworden. Want alle Olympische overwinningen moeten elk uur ten minste één maal herhaald. Men kan er geen genoeg van krijgen.

De vijftigplussers die de herrie te veel wordt, krijgen, als ze klagen bij de NOS, een vriendelijk briefje met het verzoek om voortaan op Radio 5 af te stemmen, waar de nieuwsbulletins nog onvervuild te beluisteren zijn. Overigens werden deze luisteraars daar de afgelopen week na het nieuws van 13.00 uur door de NPS op sportdocumentaires getrakteerd over onder meer "de magische grens van de 10 seconden op de 100 meter", voetbaltaal en het lot van ouders van sportief begaafde kinderen.

De toekomst ziet er somber uit voor Radio 1. Als de Olympische Spelen straks voorbij zijn, keren de jonge luisteraars terug naar hun commerciële zenders en zijn de ouderen definitief afgehaakt, naar Radio 5 of naar de VRT en BBC, waar men de gekte binnen de perken weet te houden. Misschien wordt het tijd voor een serieuze actualiteitenzender.

NRC Webpagina's
23 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad