U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  R A D I O  &   T E L E V I S I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 


S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
De werkelijkheid wint op tv

LUCAS LIGTENBERG
Nu al is het tv-programma Survivor van CBS uitgeroepen tot de hit van deze zomer. De show trok in zijn tweede week de hoogste kijkdichtheid en versloeg publiekstrekker Who wants to be a millionaire van ABC.

Survivor is een van de vijf reality-tv shows die deze zomer op de Amerikaanse televisie te zien zijn. Bekend is dat de Amerikanen over drie weken een eigen versie van Big Brother - ook CBS - te zien krijgen, maar daarnaast is het idee ook uitgewerkt in programma's bij Fox (American High), MTV (Real World) en WNET (het Britse The 1900 House). Survivor plaatste zestien zorgvuldig geselecteerde deelnemers op een onbewoond eiland Pulau Tiga voor de kust van Sumatra en volgde ze enkele maanden. Eén voor één zullen ze worden weggestemd door de anderen tot de laatste overlevende naar huis kan met 1 miljoen dollar. De eerste uitzending was interessant omdat iedereen tegelijk arriveerde op het eiland. De tweede was al minder omdat het uur bijna geheel opging aan het zo veelvuldig mogelijk tonen van eigenaardigheden van mensen, geroddel over elkaar en natuurlijk het dramatische slot van elke show: het stemmen over wie weg moet. De publiciteit rond Survivor is enorm. CBS hoopte natuurlijk goed te scoren maar het succes slaat alle verwachtingen. In de eerste week gooide ABC zijn programmering op het laatste moment om zodat Who wants to be a millionaire op hetzelfde uur te zien was.

Millionaire won nipt in kijkdichtheid, maar Survivor haalde toch nog 15,5 miljoen kijkers, onder wie veel jongeren. Een coup voor CBS, dat in het algemeen met name bij ouderen populair is.

Na de eerste uitzending op woensdag 31 mei gooiden de eilandbewoners de 62-jarige Sonja van het eiland af. Zij maakte in de dagen erna de blits in talloze praatprogramma's, om te beginnen in de ontbijtshow van CBS op donderdagochtend. In de tweede uitzending sneuvelde de 60-jarige B.B., die vervolgens zijn vijftien minuten roem kreeg in het talkshowcircuit. CBS haalde na uitzending twee maar liefst achttien miljoen kijkers.

Een kleine gekte rond Survivor is nu begonnen. Kranten beginnen er meer over te schrijven, lezers van USA Today kunnen stemmen wie er volgende week van het eiland moet en David Letterman (CBS) en Jay Leno (NBC) maken er grappen over. Via de CBS-website maar ook via bijvoorbeeld Yahoo! is er meer uit te vinden over de Survivor-personages. Voor CBS is Survivor mogelijk het begin van een zeer succesvol seizoen 2000-2001. Met wat geluk kan het in de voetsporen treden van ABC, dat vorige zomer zijn show Who wants to be a millionaire begon en die voortzette na overweldigend succes. Wat dan gebeurt is dat de programma's rond de successhow meer kijkers trekken zodat de reclametarieven scherp stijgen. CBS heeft ook een goed najaarsaanbod en daar kunnen ze tijdens deze zomer van Survivor en Big Brother voor adverteren in de eigen programma's. Nog geen jaar na de overname van CBS door amusementsgigant Viacom bieden CBS-topman Mel Karmazin en programmaleider Leslie Moonves al waar voor hun geld.

(www.cbs.com)

NRC Webpagina's
13 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad