U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Schipperen tussen internetleken en online-rotten


Nederland beleefde dit pinksterweekeinde de primeur van de Internet Consumenten Beurs. Bedrijven probeerden er consumenten van koudwatervrees voor kopen via internet te verlossen. De belangstelling viel tegen.

Door een onzer redacteuren

UTRECHT, 13 JUNI. Het is rustig op de vloer van de Utrechtse Jaarbesen de stands van de Internet Consumenten Beurs 2000 drentelt af en toe een bezoeker. Een aantal standhouders doodt de tijd met oranje ballen van internetprovider Chello. Hans Kamphuis, initiatiefnemer van de beurs, bevestigt dat de opkomst tegenvalt: "We rekenden op 5.000 bezoekers per dag, het zijn er nu over drie dagen in totaal 5.000 geworden." Zijn verklaring voor de magere interesse: "Bij het organiseren van zo'n beurs moet je schipperen tussen de mensen voor wie internet helemaal nieuw is en ervaren gebruikers die vaak al jaren online zijn. Ik kan me voorstellen dat met name de laatste groep niet helemaal aan zijn trekken komt."

Bezoeker Marco Houx, student technische bedrijfskunde, is zo'n ervaren internetter. Als veelgebruiker hoopt Houx bedrijven op de beurs te vinden die hij al surfend nog niet was tegengekomen. Dat valt tegen. "Ik zou het leuk hebben gevonden als er meer bedrijven waren vertegenwoordigd die zich puur met internet bezighouden. De mogelijkheden zijn zo groot, je kunt gratis muziek van cd-kwaliteit downloaden, straks wordt het mogelijk om binnen een paar seconden een film op te halen. Dat soort ontwikkelingen zijn bij uitstek geschikt om op zo'n beurs te presenteren."

De Internet Consumenten Beurs 2000 is de eerste in zijn soort. Volgens organisator Kamphuis is zelfs in de Verenigde Staten nog nooit iets dergelijks georganiseerd. Zijn beurs concentreert zich op bedrijven die internetdiensten voor de consument bieden en biedt hun de gelegenheid klanten persoonlijk te ontmoeten. "Meestal blijft het contact beperkt tot e-mail en telefoon", aldus Kamphuis. "Daarnaast richt de beurs zich ook nadrukkelijk op mensen die nog geen ervaring met internet hebben. De bedrijven die hier zijn kunnen uitleggen wat ze zoal voor die startende internetters kunnen betekenen. Veel mensen blijken nogal wat koudwatervrees te hebben, zeker als het om kopen via internet gaat."

Kopen via internet groeit als kool. De artikelen die het meest via het net worden gekocht zijn nu boeken en cd's. De verkoop van elektronica, spelletjes en reizen via internet neemt stormachtig toe. Volgens marktonderzoeker IDC zetten consumenten in 2003 voor ruim 200 miljard dollar om via het net.

Internet-providers als KPN, Sonera en Wanadoo domineren de vloer in de Jaarbeurs. Daarnaast hebben grote internetwinkels - waaronder Macropolis - een prominente plek. Verder zijn er stands van kleine internetbedrijfjes, zoals Independer.nl, waar de consument tarieven van financiële dienstverleners kan vergelijken, of Seniorweb, dat zich op ouderen richt. Meneer en mevrouw Mol uit Gilze hebben allebei 'wat.nl' op hun hoofd laten stempelen - voorwaarde om een t-shirt van het jonge internetbedrijf te bemachtigen. De eerste stand die zij bezochten was die van KPN, om eens flink te klagen over de telefoonrekening die zij elke maand krijgen. "Een paar honderd gulden?", lacht mevrouw Mol. "Eerder tussen de zeven- en de achthonderd. Wij wonen op het platteland en daar is geen kabel. Als ik bijvoorbeeld via Chello zou internetten, zou ik voor negentig gulden klaar zijn."

Ondanks het geringe bezoekersaantal is Kamphuis vast van plan volgend jaar een tweede ICB te organiseren. "Het is des internets. Eerst flink wat aanloopverliezen opbouwen, je naam opbouwen, en daarna ga je pas geld verdienen. We hebben hier ook van geleerd, vooral dat je je op een bepaalde doelgroep moet richten. Volgend jaar zullen we wat meer op de startende internetter mikken."

NRC Webpagina's
13 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad