U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Oude belegger gaat met zijn tijd mee


's Lands grootste beleggingsmaatschappij, Robeco, heeft een portefeuille die voor de helft uit high-techfondsen bestaat. Ze verdiende er vorig jaar kapitalen mee. Toch zit de voorzitter met zweet in de handen.

Door ESTHER ROSENBERG

ROTTERDAM, 23 MAART. Robeco, de oudste beleggingsmaatschappij van Nederland, gaat met zijn tijd mee. Het aantal klanten dat via de vorig jaar gelanceerde website van Robeco zijn geld belegt neemt wekelijks met zeshonderd toe, tot inmiddels 11.000 rekeninghouders. De portefeuille van de Rabodochter bestaat tegenwoordig voor bijna de helft uit technologiefondsen. De mediafondsen meegeteld zijn de technologiefondsen zelf in de meerderheid. Dat heeft ervoor gezorgd dat de winst het afgelopen jaar verdubbelde ten opzichte van 1998, naar 125 miljoen euro. En volgens bestuursvoorzitter P. Korteweg is de rol van die technologiefondsen nog lang niet uitgespeeld: de Internet- en telecombedrijven zullen een belangrijke propeller in de economie blijven, voorspelde hij gisteren in zijn toelichting op de jaarcijfers.

Robeco introduceert daarom vier nieuwe IT-fondsen: voor de handel via Internet op de zakelijke markt, voor de integratie van Internet-, telecom- en mediasector, voor computerprogrammatuur en voor computerapparatuur. De beleggingsinstelling verwacht dat de vraag naar onder meer Internetaansluitingen met hoge capaciteit, telecomnetwerken, bedrijfssoftware en halfgeleiders sterk zal groeien. Deze nieuwe fondsen worden geïntroduceerd naast een bestaand, overkoepelend fonds (ZelfSelect IT, 727 miljoen gulden aan beheerd vermogen) waarin alle vier sectoren samenkomen.

De vraag dringt zich op hoe het aanhoudende vertrouwen in IT-bedrijven zich verhoudt tot de tegenvallende resultaten van de Internet-bedrijven die de afgelopen weken naar de beurs zijn gegaan. Voorzichtigheid blijft geboden, gaf directeur J. van Duijn, verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Robeco, gisteren toe: "In deze markten, waarvan niemand weet wat de winnende formule zal zijn, moet je gespreid beleggen." En Korteweg, voorzichtig: "Zo'n fonds kan een hype blijken te zijn."

De bestuursvoorzitter noemde het voorbeeld van World Online en memoreerde nog eens dat 70 tot 80 procent van de bedrijven die zich richten op Internet-gebruik door particulieren inmiddels onder de introductieprijs bij beursgang noteren. Robeco heeft wel in World Online geïnvesteerd. "We moesten wel", zegt Van Duijn. Hij doelt op de zware weging van World Online in de mondiale index MSCI, waaraan Robeco zijn eigen prestaties spiegelt.

Ook zei Korteweg "met zweet in de handen" te kijken naar de discrepantie tussen de koersen van technologie- en andere fondsen. "Hoewel we de ICT- trend door zien gaan, zien we dat de fondsen toch wel erg hoog gewaardeerd zijn, gebaseerd op hoge winstgroeiverwachtingen." Vervolgens voorspelde hij ook het herstel op de beurs van bedrijven in 'oude' sectoren als de financiële dienstverlening en de farmacie. De oude en de nieuwe fondsen groeien naar elkaar toe, is de conclusie van Korteweg.

Zou de combinatie van de techfondsen die goed blijven presteren en de zich herstellende oude sectoren geen beurshausse tot gevolg moeten hebben? "Dat klopt", bevestigt analist M. Molenaar van effectenbank Theodoor Gilissen. "Door het debacle met World Online neemt de interesse in de andere sectoren, bijvoorbeeld financiële instellingen, weer toe. Die draai zie je nu al. Ook zie je een scheiding tussen het kaf en het koren. Het zijn bedrijven zoals Cisco en Oracle die het goed blijven doen. De afgelopen tijd hebben de drie musketiers - Philips, UPC en ASML - de beurs gedragen. Als die basis breder wordt, heeft dat positieve gevolgen voor de AEX-index."

NRC Webpagina's
23 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)