U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Digitaal surrealisme

BRAM POLS
Het televisieprogramma De Verrekijker had veertig jaar geleden een fascinerend begin. Het apparaat draaide heel langzaam om zijn as tot er een frontale aanblik met het glas was en kwam dan als het ware de huiskamer binnen. Een vorm van animatie die toen indrukwekkend was, maar vergeleken met de huidige mogelijkheden aan het Stenen Tijdperk doet denken.

Wie over honderd jaar terugkijkt op ons tijdsgewricht zal waarschijnlijk zeggen dat er eind twintigste eeuw sprake was van een 'digitale renaissance', zegt iemand in de documentaire-serie Close-up, die de Avro zondagavond uitzendt. Hoewel weinig mensen zich dat nu bewust zijn, stellen de jongste technieken van de computer-animatie filmmakers in staat droom en werkelijkheid volledig door elkaar heen te laten lopen. Iets om even bij stil te staan.

Walt Disney pionierde in de jaren dertig met twee-dimensionale animatie. Door plaatjes te tekenen, daar kleine beweginkjes in te laten zien en die vervolgens beeld voor beeld op te nemen en weer af te spelen, maak je een tekenfilm. Deze traditionele vorm van animatie is door een veelheid van computertechnieken totaal achterhaald. De digitale versie van Disney's oorspronkelijke manier van werken is zo gesublimeerd, dat filmmakers extreem accuraat absurde beelden kunnen vormen die niettemin fotorealistisch zijn.

Documentaire-maker Rowan Matheson laat zien dat de filmkunst op verschillende manieren wordt beïnvloed door deze technische vernieuwing. Een bureaulamp bijvoorbeeld komt tot beweging, gaat met een balletje spelen en krijgt een eigen, vriendelijk karakter. De computer stelt de mens in staat een bureaulamp een 'life like character' te geven, een hond te laten praten met een menselijke mimiek.

Onder impuls van de Star Wars-films is in ruim twintig jaar een hele nieuwe wereld ontstaan. Daaraan hebben overigens niet alleen filmmakers bijgedragen, ook uit de laboratoria van een computerspelletjesfabrikant als Nintendo zijn revolutionaire ideeën en technieken voortgekomen.

De driedimensionale animatie is zo langzamerhand in alles doorgedrongen. In James Bond-films worden langs de techniek van de 'green screens' acties opgenomen die anders hetzij te gevaarlijk, hetzij te duur zouden zijn. In reclamespots springen paarden over huizenhoge golven, waar surfers vanaf glijden. Een gestolde, surrealistische wereld waarop Dali het octrooi leek te hebben, komt tot leven. En geen mens kan meer aanwijzen waar in het beeld realiteit in fictie overgaat.

Close-up: Digitale renaissance, zondag, Ned.1, 18.31-19.29u.

NRC Webpagina's
29 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)