U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Spel met het virtuele

MARIE-JOSÉ KLAVER
Exploding Cinema heet de multimediapoot van het International Film Festival Rotterdam dat morgen begint. Het thema is dit jaar de populaire cultuur van Japan (manga, cartoons, videogames, elektronische muziek). Onder de noemer Tech.Pop.Japan wil het festival afrekenen met het cliché van het verstilde, overmatig esthetische Japan. Japanse popcultuur, die steeds multimedialer wordt (denk aan Pokémon), is lawaaiig, fel gekleurd en soms voorzien van een stevige dosis erotiek en geweld.

Net als het filmfestival zelf bestaat Exploding Cinema uit verschillende onderdelen. Op het festival kunnen bezoekers in de Japanse mediapop- lounge, een nagebouwde Japanse jaren 50 bioscoop, luisteren naar DJ's, films zien en videogames spelen.

In het retrospectief van het werk van de regisseur Oshii Mamuro worden Japanse televisieseries, manga en cartoons, getoond. Mamuro is een van de toonaangevende manga-regisseurs, een technologische vernieuwer met respect voor de traditie. Hij staat bekend om zijn staccato-ritme: in zijn films wordt actie afgewisseld met statische dialogen.

Carl Gustav Horn en Patrick Macias, de auteurs van het boek Japan Edge - The Insider's Guide to Japanese Pop Subculture presenteren het filmprogramma Japan Edge, dat enkele revolutionare momenten in de geschiedenis van de Japanse animatiekunst laat zien. Ze leggen uit hoe de Japanse populaire cultuur de Westerse cultuur beïnvloedt. Cinema without walls laat multimedia-installaties zien van Japanse en niet- Japanse kunstenaars. Kage Kage (1999) van de Japanners Chikamori en Kyoko Kunoh speelt met het besef van virtualiteit. (Kage betekent schaduw.) Wat is nog echt in een wereld die intoenemende mate bestaat uit enen en nullen? De installatie bestaat uit twee ronde vlakken waarop objecten en hun schaduwen te zien zijn. Bezoekers kunnen animaties over en weer sturen, die verschillende gedaanten aannemen op de twee vlakken. Ook de 'traditionele' Rotterdamse kunstinstellingen staan de komende weken in het teken van de Japanse popcultuur. In de Kunsthal is de expositie Manga Manga! te zien, de eerste over deze animatievorm in Nederland. In Witte de With kunnen op de tentoonstelling Stimuli zien hoe hallucinaties, extase, trance en shock worden uitgebeeld in de hedendaagse kunst, o.a. met installaties van neonkunstenaar Bruce Nauman. Het Nederlandse Architectuurinstituut (NAI) heeft een tentoonstelling over Japanse filmarchitectuur, Town for the Film, met o.a. werk van Yohei Taneda.

Wie het allemaal te veel vindt, kan ook rustig thuisblijven om de prachtige website van Exploding Cinema te bekijken.

(www.iffrotterdam.nl)

NRC Webpagina's
25 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)