U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Gratis Freeserve onstuimig van start

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 27 JULI. Freeserve, de Britse aanbieder van gratis Internet, heeft gisteren een stormachtige entree gemaakt op de Londense effectenbeurs en de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Het aandeel sloot 37 procent boven de introductieprijs van 150 pence op 205,5 pence.

Vanmorgen noteerde Freeserve in Londen een lichte koersdaling tot iets onder 199 pence. Gerekend naar de slotkoers van gisteren is het bedrijf ruim twee miljard pond waard (meer dan 6,5 miljard gulden). Dixonsdochter Freeserve heeft sinds de lancering in september vorig jaar meer dan 1,25 miljoen abonnees binnengehaald. Dit betekent dat de belegger voor elke niet betalende abonnee van Freeserve op de beurs meer dan vijfduizend gulden betaalt. Concurrent America Online ziet zich gedwongen vanaf volgende maand in Groot-Brittannnië ook gratis Internetabonnementen te gaan aanbieden. In Nederland is gratis Internet eveneens in opkomst. Het Internetbedrijf Wish, in januari gestart, kondigde begin juni aan dat het meer dan honderdduizend abonnees is. Kabelmaatschappij Castel biedt al sinds vorig jaar in het noorden van het land gratis Internet aan en de dit voorjaar gelanceerde dienst van France Telecom-dochter Wanadoo is gratis tot eind dit jaar. De Amerikaanse computerfabrikant Dell en Excite, exploitant van de gelijknamige zoekmachine, hebben vorige maand plannen aangekondigd voor begin volgend jaar. KPN biedt klanten van 'Het Net' de mogelijkheid goedkoop over te stappen naar een regulier Internetabonnement.

Bij aanbieders van gratis Internet accepteren abonnees reklame die op hen persoonlijk is toegesneden. Verder moet vaak betaald worden voor (het raadplegen van) elektronische post. De belangrijkste inkomstenbron voor gratis aanbieders is echter een aandeel dat zij krijgen in de tarieven die de abonnee betaalt om in te bellen op het nummer van de Internetaanbieder. Deze zogeheten kickback-regelingen, geld dat de telecomaanbieder terugbetaalt, zijn meestal geheim, maar kunnen volgens goed geïnformeerde bronnen oplopen tot 50 procent van het lokale gesprekstarief. H. Rood van marktonderzoeker Stratix zet vraagtekens bij het model van gratis Internet. Hij wijst erop dat klanten die op zoek zijn naar een gratis dienst vanuit marketingoogpunt niet de interessantste zijn. Op dit moment heeft de Nederlandse markt voor Internetabonnementen nog een flinke omvang. Eind maart lag het aantal huishoudens met een Internetaansluiting volgens marktonderzoeker Nipo op 1,2 miljoen. Volgens cijfers van marktonderzoeker IDC lag het aantal aansluitingen bij bedrijven eind vorig jaar al op 1,26 miljoen. Veel particulieren betalen voor een aansluiting nog zo'n twintig tot dertig gulden per maand.

NRC Webpagina's
27 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)