M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Onschuldige dwergen
HENK VAN GELDER
En ze hebben gelijk: de buikige dwerg met puntmuts, baard en glunderwangen verleende in vroeger dagen iets buitengewoon onschuldigs aan een artikel dat nu nog slechts kan worden aangeprezen met de begeleidende tekst "Geniet, maar drink met mate." Zie eens in een bioscoopreclamefilmpje uit 1948 - hoe genoeglijk hij met trechter en retort doende is die overheerlijke jenever te stoken. Geen wonder dat de filmkeuring daar destijds moeiteloos het stempel 'toegelaten voor alle leeftijden' aan verleende. Pinneke Proost, die hier met een krakerig geknepen stemmetje de treffende slagzin 'Drink louter Kabouter' aanheft, kwam tijdens de oorlog tot leven op de tekentafels van Toonder Studio's in Amsterdam. Terwijl over de schrale straten van de stad de doem van de bezetting lag, werd binnenshuis druk gewerkt aan de creatie van een reclame- figuurtje voor Kabouter-jenever. Zo lang de tekenaars van Toonder nog hard aan het werk waren, liepen ze niet het risico naar de Duitse oorlogsindustrie te woorden gestuurd. Daarenboven liet de Schiedamse distilleerderij zijn reclame-opdracht vergezeld gaan van een kruik jenever, in de memoires van Toonder beschreven als 'een onbetaalbare godendrank' die destijds bij de lokale zwarthandelaar minstens 150 gulden per fles kostte. Op de tentoonstelling liggen de originele ontwerpschetsen van de toenmalige Toonder-medewerker Hans G. Kresse (die later roem zou oogsten met de strip Erik de Noorman), de diverse stadia van een door Marten Toonder geschreven boekje dat nooit is verschenen, en de tekeningen voor advertenties die in 1945 en 1946 verschenen in het bovengronds gekomen blad Metro. Het zijn even zoveel tekenen des tijds, want ze reageerden op de actualiteit. Een net burgerheertje zit genoeglijk in een crapaud naast een potkachel, waaruit Pinneke Proost hem een glaasje oude klare aanreikt. "De kolennood kan hem niet deren", luidt de begeleidende tekst, "hij gaat die met Kabouter weren." Kabouter-jenever bestaat nog steeds, al is Herman Jansen intussen overgenomen door het bedrijf UTO Nederland. Op het etiket staat tegenwoordig een in grijs afgedrukte Pinneke Proost, die echter een onhandig nagetekende, kinderachtige kopie is van het originele ontwerp van Kresse. En reclame wordt er niet meer voor gemaakt. Liever schuift UTO Nederland een ander jenevermerk (Notaris) naar voren. Bij jenever passen volgens de huidige reclame-maatstaven geen kabouters meer. De gemiddelde verbruiker is nu een heer op zekere leeftijd, die het geloof in kabouters helaas is kwijtgeraakt.
Louter Kabouters, Nederlands Gedistilleerd Museum, Lange Haven 74-76, Schiedam, t/m 28 nov.
|
NRC Webpagina's
6 JULI 1999
Hunkeren naar een Prijs |
Bovenkant pagina |