R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
R E C L A M E :
De slag om de mobiele telefoon
Z.C.A. LUYENDIJK
Dutchtone's concurrent Telfort (bekend van de melkpakken met daarin een telefoon) heeft eveneens naar humor gegrepen om klanten te trekken. Het bedrijf (waarvan British Telecom deel uitmaakt) biedt meer dan alleen maar mobiele telefonie en werft daar ook voor op televisie. De spotjes zijn niet ongrappig - zeker het spotje van een bedrijf dat door de slechte telecomverbindingen veel betere resultaten presenteert dan ze in werkelijkheid hebben - maar het bedrijf springt er in de grauwe massa van wasmiddelen en voedingsmiddelen die dagelijks de revue passeren niet uit. Dat probeert de aanbieder van mobiele telefonie Ben wel. Ben valt vanaf het prille begin van dit bedrijf op door een tamelijk strakke vormgeving, die nadrukkelijk wordt vastgehouden in de meest recente campagne, waarmee het reclamebureau zegt zoveel mogelijk verschillende lagen van de bevolking te willen aanboren. Maar ook hier zijn de spotjes algemeen van aard. Alleen Libertel, een van de oudere aanbieders, is specifieker en legt vlak voor de vakantieperiode de klemtoon op de mogelijkheid buiten 's lands grenzen te bellen, zonder details te vermelden. Het bevreemdt dat de aanbieders zo algemeen blijven, want in een sector met zoveel concurrenten, waar de marges minimaal zijn en elke gulden telt, lijkt het voor de hand te liggen ook elke seconde zendtijd optimaal te benutten door de kijker duidelijk te maken waarom hij voor deze of gene moet kiezen. Dat een mobiele telefoon werkt weten we inmiddels allemaal. Maar tegen welke kosten blijft ondanks alle beloften van de nieuwkomers op de markt daarin verandering te brengen, een raadsel.
|
NRC Webpagina's
29 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |