Digitale speeltjes voor op het bureau
Deze week is BitMagic begonnen,
een online entertainmentbedrijf, dat spelletjes en interactieve
spotprenten aanbiedt. Een gesprek met Francisco Van Jole en Erwin van
der Zande, de hoofdredactie van BitMagic.
MARIE-JOSÉ KLAVER
Internetjournalisten Francisco van Jole (39) en Erwin van der Zande (28)
namen vorig jaar onverwachts ontslag bij de digitale uitgever Planet
Internet. Samen met internetondernemer Michiel Frackers, die Planet
Internet al een jaar eerder verliet, richtten ze met 12 miljoen
investeringskapitaal het 'online entertainment'-bedrijf BitMagic op. De
ex-Planeteers wilden per se voor zichzelf beginnen "omdat een bestaand
bedrijf het idee gemakkelijk had kunnen verzieken", aldus Van Jole.
"Vernieuwing komt voort uit start-up bedrijven."
Internetgebruikers kunnen vanaf deze week elke dag gratis om 13.00 uur
een BitMagic-aflevering met animaties, klikverhalen en spelletjes
ontvangen. Een team van 20 redacteuren, animatoren en technici in
Amsterdam en San Francisco maakt dagelijks korte cartoonachtige filmpjes
en interactieve spotprenten over actuele gebeurtenissen, zoals het
vredesakkoord tussen de NAVO en Milosevic. Om de uitzendingen te
bekijken, moeten gebruikers een door BitMagic ontworpen player
downloaden.
Wat is BitMagic?
Van Jole: "BitMagic is het speeltje op je desktop. Er
is veel amusement op internet te vinden, maar het meeste is afgeleid van
bestaande media. Toen internet opkwam, hoorde je steeds dat er een
nieuwe beeldcultuur zou ontstaan. Dat is nog niet echt gebeurd. Wij
willen proberen die beeldcultuur te ontwikkelen. Kun je een verhaal
vertellen met beelden en animaties? Wat je nu aan bewegend beeld op
internet ziet, lijkt erg op televisie."
BitMagic lijkt toch ook heel erg op televisie? Van der Zande: "We
richten ons niet op televisiekijkers of radioluisteraars, maar op
internetgebruikers. Ons referentiekader is internet zelf, de populaire
cultuur die daar is ontstaan, zoals sciencefiction en spelletjes. Kijk
maar eens waar de meeste homepages over gaan. Wij bieden meer
flexibiliteit dan tv. We geven gebruikers elke dag iets om te kijken,
iets om te doen en om mee te spelen. Click stories werken alleen
als de gebruiker reageert. BitMagic-gebruikers krijgen elke week een
nieuw spel en kunnen deelnemen aan een wereldwijde competitie." Van
Jole: "De uitzendingen duren bewust maar twee minuten. Het is
iets voor tussendoor. We willen liever dat mensen zich afvragen wat
er morgen komt, dan dat ze na een half uur denken: 'dit moet nu uit'."
Waarom zouden mensen BitMagic willen, er is toch al heel veel op
Internet? Van Jole: "BitMagic is te vergelijken met het dingetje op je
bureau dat er niet thuishoort, maar toch een belangrijke rol speelt
omdat het afleiding biedt. Veel mensen brengen hun werkdag door achter
de computer." Van der Zande: "En hebben te weinig lol op hun werk." Van
Jole: "We willen dicht bij de gebruiker staan. Je haalt je e-mail op en
tegelijkertijd komt BitMagic binnen. Daar kijk je dan even naar. Meer
pretentie hebben we niet. We zijn meer een maatje, dan een meneer."
BitMagic bevat erg veel reclame. Zal dat de gebruiker niet ergeren?
Van Jole: "Internet kan niet meer zonder commercie omdat het publiek
veel te groot is. Ons streven is wel dat de commercials die we bieden
net zo'n hoge amusementswaarde hebben als de redactionele inhoud. Ze
zijn niet detonerend. Als je je voorkeuren opgeeft, krijg je
advertenties die bij je passen. Als je opgeeft dat je van muziek houdt,
krijg je meer informatie over muziek."
Dus als de Postbank een miljoen biedt maar geen hoge amusementswaarde
heeft weigeren jullie hun advertentie te plaatsen? Van Jole: "Als het
echt om een erbarmelijk slechte advertentie zou gaan, zouden we die
weigeren. Als gebruikers zich er echt aan zouden irriteren, schieten we
er niets mee op."
Een van de eerste animaties van BitMagic blijkt uiteindelijk reclame
voor een bepaald product te zijn. Is dat niet misleidend? Van Jole: "Het
is geen reclame. In de reguliere media noem je dat een servicerubriek.
Als een krant of een tijdschrift over iets nieuws schrijft, vermelden ze
ook waar je het kunt kopen. Wij hebben ook de voor- en nadelen van het
product op een rijtje gezet. Een van de spannende dingen aan internet is
uitvinden hoe je mensen duidelijk kunt maken dat zoiets geen reclame is.
Daar bestaan op internet nog geen conventies voor."
Wat is het grootste verschil tussen internet en andere media?
Van Jole en Van der Zande: "De gebruikers." Van Jole: "Internetters zijn
ontzettend kritisch." Van der Zande: "De gebruiker zit achter zijn
computer met de hand op de muis. Hij is weg voordat je het weet." Van
Jole: "Een website wordt veel sneller beoordeeld dan een tijdschrift. In
3 tot 5 seconden bepaalt de gebruiker of hij wegklikt. Als je
entertainment op internet brengt moet je vrij snel op je doel af." Van
der Zande: "Internet is het meest intieme medium." Van Jole: "Dat
creëert een heel nieuw spanningsveld. Je zit in iemands
computer. We willen de desktop niet overnemen. De software neemt niet
het hele scherm in beslag, maar blijft op de achtergrond. Gebruikers
kunnen de BitMagic-player naar eigen smaak aankleden."
Wat wil het internetpubliek volgens jullie? Van der Zande: "Gebruikers
zijn heel belangrijk voor ons. We zijn geneigd het publiek te geven wat
ze willen." Van Jole: "Internet zorgt voor een nieuw dilemma. We kunnen
precies zien wat populair is en wat niet. Je bent gek als je dat niet
laat meetellen. Je bent ook gek als je daar achteraan loopt. Als je
alleen maar op de gebruikers reageert, ben je heel erg op de korte
termijn bezig." Van der Zande: "We hebben wel afspraken gemaakt met
externe medewerkers die animaties voor ons maken. Je mag jouw werk
zoveel weken aanbieden. Dan kijken we naar de statistieken. Als het niet
aanslaat is het jammer, maar dan gaat het er wel uit."
BitMagic www.bitmagic.com
Homepage Francisco van Jole www.2525.com
Homepage Erwin van der Zande www.xs4all.nl/~evdz
|