U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   M E D I A

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Netwerk via kabel voor alle Hagenaars
Alle Hagenaars krijgen vanaf november gratis toegang tot een nieuw elektronisch netwerk (Residentie.net) waarop burgers, bedrijven en de overheid rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren. Den Haag is de eerste stad in Nederland die een dergelijke voorziening krijgt.

Plan voor nieuwe publieke omroep voor de Turken
Er is een Nederlandse publieke omroep voor Turken in de maak. De omroep moet Turks Nederlandse Radio Televisie (TNRT) gaan heten. Initiatiefnemer Riza Seref wil op 31 december van dit jaar 50.000 leden hebben verzameld, zodat hij op 1 januari 2000 een uitzendvergunning kan aanvragen bij staatssecretaris Van der Ploeg. Aanstaande zaterdag begint een wervingscampagne.

Spanning stijgt in gevecht om Telecom Italia
Met nog vier dagen te gaan voor het openbare bod op Telecom Italia afloopt had Olivetti gisteren nog maar 2,26 procent van de aandelen aangeboden gekregen. Managing director Roberto Colaninno zei toch vol vertrouwen te zijn dat het bod doorgaat. Hij wees erop dat de grote institutionele beleggers pas op het allerlaatste moment een besluit zullen nemen.

Baby Bells krijgen nieuw gezicht
Door fusies van kabel- en telecomfirma's verandert het telecom-landschap in de VS grondig. Van de zeven 'Baby-Bells', die zich ooit van AT&T afsplitsten, is er na de fusie van US West en Global Crossing nog één over.

Muziekafzet omlaag door cd-recorder
In 1998 zijn 9 procent minder compact discs verkocht dan het jaar daarvoor. De verkoop van cd-singles is 14 procent gedaald. De opmars van de cd-recorder, waarmee consumenten goedkoop zelf cd's kunnen kopiëren, is daarvan de voornaamste oorzaak. Dat blijkt uit het vanochtend gepubliceerde jaarverslag van Buma/Stemra, de instantie die de vergoeding voor auteursrechten int en verdeelt onder de rechthebbenden.

Dood van een cowboy
Het was, op zijn zachtst gezegd, een opmerkelijk toeval: terwijl en kele weken geleden in heel Amerika de Marlboro Man van alle reclameborden verdween, werd de rokende held door het Amerikaanse vakblad Advertising Age uitgeroepen tot de belangrijkste reclame-icoon van deze eeuw. Nadat hij bijna 45 jaar lang opriep hem te vergezellen naar het mythische 'Marlboro Country', moest hij het loodje leggen onder de druk van de antirooklobby. De vernedering voor de tabaksfabrikanten is compleet: de borden zijn inmiddels, tot het eind van de door hen betaalde huurperiode, gevuld met reclame tegen het roken.

Groot verlies voor UPC
De grootste private kabelmaatschappij van Europa, UPC, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies van omgerekend ruim 140 miljoen gulden geleden (omzet 149 miljoen) na een verlis van 52 miljoen gulden (omzet 95 miljoen) in dezelfde periode vorig jaar. UPC bezit in Nederland eigenaar van United Telekabel Holding (ruim 850.000 kabelaansluitingen buiten de Randstad) en de helft van het Amsterdamse kabelbedrijf A2000. UPC verwacht de komende jaren in de rode cijfers te blijven door het "agressieve" aankoopbeleid. (ANP)

NDC profiteert niet van advertentiehausse
De hausse aan personeelsadvertenties heeft de winst van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) niet kunnen opvoeren. De nettowinst steeg vorig jaar met 27 procent, maar die toename is geheel te danken aan eenmalige baten. Zonder deze buitengewone inkomsten zou het resultaat juist iets zijn teruggelopen, aldus directeur J. de Vries. Die inkomsten zijn ontstaan doordat enkele miljoenen overbleven uit het potje voor reorganisaties. De NDC geeft de Leeuwarder Courant, het Nieuwsblad van het Noorden en de Drentse Courant/ Groninger Dagblad uit. De Vries wijt het magere resultaat aan de gestegen personeelskosten. Hij verwacht wel dit jaar de vruchten te plukken van een reorganisatie. (ANP)

NRC Webpagina's
18 MEI 1999



( a d v e r t e n t i e )
SIRE - Doof

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)