Netwerk via kabel voor alle Hagenaars
Alle Hagenaars krijgen vanaf november gratis toegang tot een nieuw
elektronisch netwerk (Residentie.net) waarop burgers, bedrijven en de
overheid rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren. Den Haag is de
eerste stad in Nederland die een dergelijke voorziening krijgt.
Plan voor nieuwe publieke omroep voor de
Turken
Er is een Nederlandse publieke omroep voor Turken in de
maak. De omroep moet Turks Nederlandse Radio Televisie (TNRT) gaan
heten. Initiatiefnemer Riza Seref wil op 31 december van dit jaar
50.000 leden hebben verzameld, zodat hij op 1 januari 2000 een
uitzendvergunning kan aanvragen bij staatssecretaris Van der Ploeg.
Aanstaande zaterdag begint een wervingscampagne.
Spanning stijgt in gevecht om Telecom Italia
Met nog vier dagen te gaan voor het openbare bod op Telecom Italia
afloopt had Olivetti gisteren nog maar 2,26 procent van de aandelen
aangeboden gekregen. Managing director Roberto Colaninno zei toch vol
vertrouwen te zijn dat het bod doorgaat. Hij wees erop dat de grote
institutionele beleggers pas op het allerlaatste moment een besluit
zullen nemen.
Baby Bells krijgen nieuw gezicht
Door fusies van kabel- en telecomfirma's verandert het telecom-landschap
in de VS grondig. Van de zeven 'Baby-Bells', die zich ooit van AT&T
afsplitsten, is er na de fusie van US West en Global Crossing nog
één over.
Muziekafzet omlaag door cd-recorder
In 1998 zijn 9 procent minder compact discs verkocht dan het jaar
daarvoor. De verkoop van cd-singles is 14 procent gedaald. De opmars
van de cd-recorder, waarmee consumenten goedkoop zelf cd's kunnen
kopiëren, is daarvan de voornaamste oorzaak. Dat blijkt uit het
vanochtend gepubliceerde jaarverslag van Buma/Stemra, de instantie die
de vergoeding voor auteursrechten int en verdeelt onder de
rechthebbenden.
Dood van een cowboy
Het was, op zijn zachtst gezegd, een opmerkelijk toeval: terwijl en kele
weken geleden in heel Amerika de Marlboro Man van alle reclameborden
verdween, werd de rokende held door het Amerikaanse vakblad
Advertising Age uitgeroepen tot de belangrijkste reclame-icoon
van deze eeuw. Nadat hij bijna 45 jaar lang opriep hem te vergezellen
naar het mythische 'Marlboro Country', moest hij het loodje leggen
onder de druk van de antirooklobby. De vernedering voor de
tabaksfabrikanten is compleet: de borden zijn inmiddels, tot het eind
van de door hen betaalde huurperiode, gevuld met reclame tegen het
roken.
Groot verlies voor UPC
De grootste private kabelmaatschappij van Europa, UPC, heeft in het
eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies van omgerekend ruim 140
miljoen gulden geleden (omzet 149 miljoen) na een verlis van 52 miljoen
gulden (omzet 95 miljoen) in dezelfde periode vorig jaar.
UPC bezit in Nederland eigenaar van United Telekabel Holding (ruim
850.000 kabelaansluitingen buiten de Randstad) en de helft van het
Amsterdamse kabelbedrijf A2000. UPC verwacht de komende jaren in de
rode cijfers te blijven door het "agressieve" aankoopbeleid. (ANP)
NDC profiteert niet van advertentiehausse
De hausse aan personeelsadvertenties heeft de winst van de Noordelijke
Dagblad Combinatie (NDC) niet kunnen opvoeren. De nettowinst steeg vorig
jaar met 27 procent, maar die toename is geheel te danken aan eenmalige
baten. Zonder deze buitengewone inkomsten zou het resultaat juist iets
zijn teruggelopen, aldus directeur J. de Vries. Die inkomsten zijn
ontstaan doordat enkele miljoenen overbleven uit het potje voor
reorganisaties. De NDC geeft de Leeuwarder Courant, het Nieuwsblad van
het Noorden en de Drentse Courant/ Groninger Dagblad uit. De Vries wijt
het magere resultaat aan de gestegen personeelskosten. Hij verwacht wel
dit jaar de vruchten te plukken van een reorganisatie. (ANP)
|