1
R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
B E E L D :
Alledaags cynisme Perry Mason was de held van zwart-wit-tv. De dappere detective en advokaat met zijn hoed en doordringende ogen pleitte altijd zijn onschuldige cliënt vrij. De ware dader zat dan ook in de rechtszaal en werd ter plekke gedwongen tot een bekentenis. T V V O O R A F : Meervoudige perspectieven ,,Een graficus ben ik met hart en ziel, maar het predikaat 'kunstenaar' geneert mij een beetje.'' Aldus M.C. Escher in zijn dankwoord waarmee hij in 1965 de Cultuurprijs van de gemeente Hilversum aanvaardde. Het ongemak was wederzijds: ook de kunstkritiek wist zich weinig raad met zijn strenge litho's en houtsnedes. Het werk zou te afstandelijk zijn, artistiek temperament en passie ontberen. Toen Escher in de jaren vijftig aan zijn serie 'cirkellimieten' werkte, klaagde hij dat dat uitgezonderd wiskundigen zo'n beetje niemand hem meer verstond. F I L M V O O R A F : Zonder Zelda Net als de andere regisseurs van de advocatenserie Pleidooi, André van Duren en Willem van de Sande Bakhuyzen, heeft Maarten Treurniet (1959) tot nu toe bijna uitsluitend televisie dramaproducties geregisseerd en toch is hij een van de interessantste jonge filmmakers van Nederland, met een herkenbare eigen stijl. Na de meesterlijke serie Zwarte sneeuw zijn er volgende week op het Nederlands Filmfestival twee nieuwe single plays van Treurniet te zien: de Vestdijk-verfilming Het glinsterend pantser en Zonder Zelda, dat vanavond al door de NPS wordt uitgezonden en tevens de inzending voor de Prix Italia 1998 is.
|
NRC Webpagina's
21 SEPTEMBER 1998
|
Bovenkant pagina |