U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pers Z-Afrika: onderdanigheid jegens VS taboe
Trots op eigen identiteit en eigen kunnen domineert de commentaren in de Zuidafrikaanse media op het bezoek van president Clinton. De Mail & Guardian lag gistermiddag al in de winkel toen president Mandela zijn Amerikaanse ambtgenoot als schooljongen de les las.



Dagboek van Hummie van der Tobbekreek
Dertien jaar lang was Hummie van der Tonnekreek (52) hoofdredacteur van de Audax-bladen Weekend, Aktueel en Avantgarde. Tot zij eind december vorig jaar in conflict raakte met algemeen hoofdredacteur Wim Schaap over diens nevenwerkzaamheden voor het pornoblad Passie.



Waarheen met TV10?
Het zal toch geen dronken werkstudent zijn, die de programma-schema's bij TV10 samenstelt? Soms heeft het er alle schijn van. De klassieke politieserie Hill Street Blues na de onderbroekenlol van Benny Hill; de Britse dijenkletsers van Grace 'n Favour na science fiction klassieker Star Trek. Het herhaalkanaal TV10 is van alles niets, vatten mediastrategen samen.




Bij het woord bubblegum denk je al gauw aan de jaren zestig en zeventig, toen het een trend was bellen te blazen met zoetstinkende naar onbestemd fruit smakende en doorgaans zachtrose gekleurde kauwgom van Bazooka Joe en vooral Donald Duck.

De site die gewijd is aan Nederlandse tv-series uit de jaren zestig en zeventig heet dan ook toepasselijk Bubblegum tv. Hier worden tv-programma's besproken die 'uit minimaal vier delen bestaan en waar een verhaallijn in zit', zoals Q & Q en Floris. Het enige programma dat daarvan afwijkt is Toppop. Bubblegum tv is voornamelijk bedoeld voor personen tussen de 25 en 50 jaar, degenen die 'eindeloos doorvertellen' over wat zij vroeger op tv zagen. Behalve veel achtergrondinformatie krijgen bezoekers van Bubblegum tv de mogelijkheid tot adverteren ('Aangeboden: Het singletje van Oebele: Oebele is hupsakee'). Ook zijn er verschillende tv-tunes te beluisteren, zoals die van de kinderserie Tita Tovenaar en kunnen geïnteresseerden deelnemen aan een Toppop prijsvraag. Verder is het mogelijk een abonnement te nemen op de nieuwsbrief, waarin nieuwtjes staan als 'Pippi Langkous wordt weer herhaald'. Liefhebbers van oude televisieseries kregen afgelopen week overigens slecht nieuws. Het gaat na het afhaken van HMG niet goed met de zender TV10. Er zijn plannen om minder herhalingen uit te te zenden. De initatiefnemer van Bubblegum betreurt dit, want 'er zal dan niet veel meer te zien zijn op dit gebied...' Hij is van mening dat er minstens één zender moet zijn die zich ontfermt over de rijke tv historie.

(www.bubblegum.demon.nl)

NRC Webpagina's
28 MAART 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)