U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


VNU


VNU neemt groot belang in tv-firma IDTV

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 1 NOV. VNU neemt een groot belang in IDTV, de op een na grootste televisie-producent van Nederland. De Haarlemse uitgeverij wil van de nieuwe aanwinst een produktiebedrijf van tv-programma's maken voor geheel Europa.

De bekendmaking komt precies op de dag dat de grootste tv-producent van Nederland, Endemol, naar de beurs gaat. VNU heeft er, aldus een voorlichter ,,nooit een geheim van gemaakt'' dat het aanvankelijk uit was op deelneming in Endemol. Door de beursgang werd dat streven volgens VNU afgesneden.

IDTV, dat bekendheid geniet door programma's als Lingo en de veelbekroonde dramaserie Pleidooi, is nog in handen van de Britse produktiemaatschappij Chrysalis en oprichter Harry de Winter. Chrysalis en VNU richten gezamenlijk een nieuwe onderneming op, CVI Media Groep, die voor honderd procent eigenaar wordt van IDTV. In CVI krijgt VNU 49,9 procent van de aandelen en Chrysalis 50,1 procent. De zeggenschap wordt gelijkelijk verdeeld. De investering kost VNU in eerste instantie 51,3 miljoen gulden. Afgesproken is dat de uitgever in 1999 nog een onbekend extra bedrag betaalt, dat afhankelijk is van de winst van IDTV over de komende drie jaar. IDTV heeft in 1995 een omzet behaald van 60 miljoen gulden en een netto winst van 4,7 miljoen. Daarmee is het veel kleiner dan Endemol dat een omzet heeft van 642 miljoen gulden. IDTV is relatief ook minder winstgevend.

VNU hoopt met ,,schaalvergroting'' de winstgevendheid van de nieuwe aanwinst te verhogen. ,,De potentie is er wel, de marge kan nog flink omhoog'' zegt de woordvoerder: ,,Samen met Chrysalis willen we een platform creëren dat moet uitbreiden in Europa. IDTV is de eerste stap.''

VNU wil haar activiteiten op het gebied van commerciële televisie verbreden. De uitgever heeft al een belang van 36 procent in de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) en van 44 procent in het Vlaamse VTM. Volgens VNU zorgt investering in IDTV, dat voornamelijk voor de Nederlandse publieke omroep produceert, niet voor allerlei vervelende belangentegenstellingen.

In een interview met deze krant zegt directeur De Winter van IDTV dat zijn bedrijf gedwongen is een grote partner te zoeken om de hevige slag tussen programmamakers op de Europese markt te kunnen volhouden. ,,Iedereen vestigt zich overal in Europa, en bovendien sluiten de producenten met tv-stations overal output-deals. Wij dreigen te worden gemarginaliseerd door de concurentie. Je hebt dan de keuze, inderdaad te worden gemarginaliseerd tot een klein, swingend bedrijfje, of meedoen.''

NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)