NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
T I T E L : |
Amos & Andrew |
R E G I E : |
E. Max Frye |
M E T : |
Nicolas Cage, Samuel L. Jackson, Michael Lerner, Dabney Coleman, Margaret Colin, Giancarlo Esposito |
In Amsterdam, The Movies en Kriterion.
Zouteloos verhaaltje over zwarte schrijver
Door PIETER STEINZ
Dat goede acteurs niet altijd een gelukkige hand hebben in het kiezen
van hun projecten, wordt deze week in tweevoud bewezen door Nicolas
Cage. De man die een Oscar won voor zijn hoofdrol in Leaving Las
Vegas is vanaf morgen niet alleen te zien in de gemankeerde
actiethriller The Rock, maar ook als ruwe-bolster-blanke-pit in
Amos & Andrew, een geëngageerde komedie uit 1993 die de
grootste clichés van de buddy-film vermengt met het slechtste uit
Daar komen de schutters!
Amos & Andrew is het regiedebuut van E. Max Frye, die tien jaar
geleden bekend werd door zijn scenario voor de Jonathan Demme-film
Something Wild. Frye schreef ook het script, zodat het trage
tempo en de slecht getimede grappen in Amos & Andrew volledig op
zijn conto moeten worden geschreven. Zelfs de meest ervaren regisseur
had van dit slappe verhaaltje over een in het nauw gedreven rijke zwarte
toneelschrijver (Samuel L. Jackson, in zijn laatste rol
vóór Pulp Fiction) niets aardigs kunnen maken.
Je vraagt je af wie zal kunnen lachen om naamgrappen als 'The Reverend
Brunch' of een Duitse herder die Rommel heet. Je vraagt je af waarom we
verveeld moeten worden met overbekende typetjes als de dikke
riooljournalist of de rellerige zwarte dominee. Je vraagt je af wat
gerenommeerde acteurs als Cage en Jackson ooit in deze film hebben
gezien. Je vraagt je af hoe dit soort onzin in de Nederlandse bioscopen
terecht komt.
|
NRC Webpagina's
26 JUNI 1996
|