U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Moret Ernst & Young


'Service voor Internet schiet ernstig tekort'

Door onze redacteur JACO ALBERTS
AMSTERDAM, 15 JUNI. De dienstverlening van bedrijven die in Nederland toegang bieden tot het wereldwijde computernetwerk Internet, schiet ernstig tekort. Dit blijkt uit onderzoek van het adviesbureau Moret, Ernst & Young onder een groot aantal 'Internet-providers'.

Op basis van de nog te publiceren bevindingen denkt drs. P. Ehrhardt, die samen met M. Vlietman het onderzoek uitvoerde, dat zeker de helft van alle 'Internet-providers' in Nederland ,,beunhazen'' genoemd kan worden. ,,Ik ben me kapotgeschrokken van de resultaten'', aldus Ehrhardt.

Iedere particulier of elk bedrijf dat met zijn computer Internet op wil, moet daarvoor gebruik maken van een 'provider' als toegangspoort. Die organisaties laten zich voor die toegang betalen en bieden bovendien allerlei extra diensten aan die het voor gebruikers makkelijker moet maken op Internet hun weg te vinden. De verbinding met zo'n 'provider' gaat meestal via een telefoonlijn.

,,Er schuilt nog erg veel kaf onder de koren'', zo waarschuwen de onderzoekers in hun rapport. Zij pleiten dan ook voor de oprichting van een onafhankelijk instituut dat de 'Internet-providers' moet doorlichten en bedrijven pas daarna een certificaat verleent dat het recht geeft zich te mogen opwerpen als 'toegangspoort' van het computernetwerk. Zo bleek van alle 128 organisaties die zich eind maart 'providers' noemden, liefst veertig in het geheel niet bereikbaar via de telefoon of via Internet zelf.

Van de 'Internet-providers' die wel reageerden (53 in getal), beschikt een groot deel over volstrekt onvoldoende capaciteit. Om 'filevorming' op het net tegen te gaan, moet een 'provider' volgens communicatiedeskundigen per duizend abonnees in piekuren honderd inbellijnen tegelijkertijd beschikbaar hebben. In werkelijkheid blijkt die capaciteit gemiddeld slechts een kwart te zijn. Ook de capaciteit van de lijnverbindingen van de 'provider' naar het daadwerkelijke netwerk roept vragen op. Veertig procent van de ondervraagden weigerde te vertellen hoe groot de 'bandbreedte' van hun verbinding is. Ook op vragen naar de beveiliging van de systemen werd slechts mondjesmaat geantwoord.

Volgens Ehrhardt is het niet zo dat de problemen zich enkel voordoen bij de kleinere 'Internet-providers'. ,,Er zijn ook grote 'providers' die volstrekt te weinig bieden en kleintjes die het juist wel aan de kwaliteitseisen voldoen.''

NRC Webpagina's
15 JUNI 1996


JAARVERSLAGEN '96

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)