M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Nederland 1 mogelijk commercieel
Door een onzer redacteuren
Herstel liep in zijn toespraak voor de verenigingsraad van de NCRV vooruit op het rapport van de commissie-Ververs dat op 26 juni verschijnt. De commissie moet het kabinet adviseren over de toekomst van de publieke omroep. Herstel: ,,Mocht de politieke discussie in Nederland resulteren in een inrichting van een centraal aangestuurde omroep met een marginale rol voor de omroepverenigingen, dan zullen de NCRV, de AVRO en de KRO gezamenlijk de mogelijkheid onderzoeken van een nieuwe private start op basis van een contract met de overheid.'' De AVRO, KRO en NCRV menen dat hun samenwerking op Nederland 1 in politiek Den Haag onvoldoende naar waarde wordt geschat. Die samenwerking biedt volgens Herstel toekomst aan een publieke omroep met verscheidenheid en kwaliteit voor een breed publiek. Volgens Herstel is het draagvlak voor het publieke omroepbestel in Nederland groot. Nederland 1 wordt volgens de NCRV-voorzitter steeds meer erkend als kwaliteitszender en trekt een marktaandeel van dertien procent. Uit een onderzoek van Intomart bleek dat 83 procent van de Nederlanders vindt dat de omroepen met hun eigen programma's moeten blijven bestaan. Herstel: ,,Dat werpt toch een ander licht op de meningen in de politiek en de pers dat het publieke bestel niet van deze samenleving en van deze tijd zou zijn.'' Ook de Evangelische Omroep is geïnteresseerd in "commercieel gaan'. Op de EO-jongerendag afgelopen zaterdag in Utrecht liet EO-voorzitter Van der Veer weten dat hij _ voor het geval het publieke omroepbestel op termijn uit elkaar valt _ ,,een commerciële EO niet bijvoorbaat uitsluit''. ,,We hebben dit onderzocht en kwamen tot de conclusie dat dat voor radio mogelijk is. Voor tv is het vooralsnog moeilijker omdat je als commerciële omroep met een eigen televisiezender plotseling veel meer zendtijd moet vullen; iedere dag ongeveer twaalf uur.'' Dan komt volgens Van der Veer het ,,verkondigend karakter'' in gevaar. Maar een constructie waarbij een commerciële EO samen met een andere omroeporganisatie een televisienet zou vullen, zou dat probleem volgens Van der Veer oplossen. ,,Marketingtechnisch is het EO-publiek in ieder geval interessant. Wij hebben een hele typische, specifieke achterban.''
|
NRC Webpagina's
12 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |