NIEUWS | TEGENSPRAAK | SUPPLEMENT | AGENDA | ARCHIEF | ADVERTENTIES | SERVICE 




Overzicht eerdere
afleveringen


  WIELRENNEN
 OVER DE COUBERG
 VEDETTEN EN WIELTJESZUIGERS
 REGENBOOGTRUI
 VOORZITTER UCI
 HISTORIE
 WK 1979
  DE RACEFIETS
 ORGANISATIE
 BIJWONEN WK '98
 WERELDRANGLIJST EN WERELDKAMPIOENEN
 PROGRAMMA
 TV EN RADIO
 NEDERLANDERS
 GERRIE KNETEMAN
 HENNIE KUIPER
 THEO 'FIEL' MIDDELKAMP
 WIELERTAAL
 WK-TRICOT
 GRAFIEKEN
  LINKS

De racefiets

1 Frame en fiets
Het carbon frame van deze Colnago C40 weegt zeven kilo. Vier jaar geleden reden veel wielerploegen nog met stalen frames die elf kilo wogen. Andere bekende profmerken zijn Gazelle, Pinarello en Giant. De C40, afgemonteerd met Shimano Dura-Ace onderdelen, kost 9.000 gulden. Een grote ploeg als de Rabobank heeft 150 fietsen voor 19 renners.

Tijdritafname 2 Tijdritframe
Aerodynamischer dan het gewone frame. De buizen zijn 'druppelvormig' om de fiets tijdens tijdritten minder luchtweerstand te geven.

Pedaal 3 Pedaal
Tien jaar geleden moesten renners hun schoenen nog in een beugel steken. Met een riempje konden ze zich 'vastsnoeren' aan het pedaal. Dat leidde soms tot afknelling van de voeten. Dit pedaal werkt als een skibinding: de renner klikt de schoen vast. Als hij aan de zijkant de voet wringt, schiet de schoen uit de binding.

Derailleur 4 Derailleur
'Versnellingsbak' van de racefiets. De derailleur wordt aangetrokken of losgelaten door de versnellingskabel. De ketting 'glijdt' bij deze beweging over de tandwielen.

Stuurpen 5 Stuurpen
Sinds een jaar of vijf zit de pen óm de vork in plaats van ín de vork. Ook is de stuurpen verlengd. Dit zorgt ervoor dat de renner een aerodynamischer houding kan aannemen.

Remschakelgreep 6 Remschakelgreep
De remgreep functioneert ook als versnellingssysteem. Als de grote hendel naar binnen wordt geknepen gaat de fiets in een lichtere versnelling. De kleine hendel zet de fiets in een zwaardere versnelling. Het grote voordeel van dit systeem is de nauwkeurigheid, het is praktisch onmogelijk fout te schakelen. Ook hoeft de renner niet meer met de handen van het stuur.

NRC Webpagina's
1 OKTOBER 1998

   Bovenkant pagina


NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl) SEPTEMBER 1998