|
WEER
|
Zappen naar de tornadoThe Weather Channel, een Amerikaans televisiestation, zendt 24 uur per etmaal weerberichten uit. En maakt nog winst ook.
Juurd Eijsvoogel
Aanvankelijk leek het onvoorstelbaar dat er een markt was voor een tv-station met zo'n beperkte programmering. Maar al na drie jaar begon de weerzender winst te maken. Tegenwoordig kunnen 68 miljoen Amerikaanse huishoudens zich vergapen aan, om maar iets te noemen, een onheilspellend lagedrukgebied bij Porto Rico, onweersbuien boven de snelweg tussen Dallas en Little Rock en natuurlijk de lokale weersvoorspellingen, waar geen kijker ooit langer dan tien minuten op hoeft te wachten. Dat het weer in Amerika vaak spectaculair is, helpt The Weather Channel zeker. De stormen, overstromingen en hittegolven die regelmatig delen van het land teisteren, kosten veel mensenlevens en domineren ook vaak de gewone nieuwsuitzendingen. Voor heel wat Amerikanen is het weerbericht van groter belang dan alleen voor de vraag: neem ik een paraplu mee of niet? En zelfs wie veilig in Washington, New York of Bismarck (North-Dakota) woont, kan op den duur met spanning uitzien naar het antwoord op de vraag: gaat die tornado uit het Caraïbische gebied straks rechtdoor naar Florida, of buigt hij op het nippertje af naar het noorden? Bij zwaar weer zijn de kijkcijfers vijf keer zo hoog als normaal.
Maar het geheim van de weerzender schuilt ook in iets anders: het gedrag
van de moderne televisiekijker. De meeste kijkers stemmen niet speciaal
op The
Gemiddeld kijken er op een willekeurig moment 324.000 mensen naar de
zender. Op de Amerikaanse televisiemarkt is dat een bescheiden aantal,
maar toch voldoende om er reclametijd mee te kunnen verkopen. Steeds
meer adverteerders die beseffen dat veel kijkers doorzappen zodra de
reclameboodschappen beginnen, prijzen hun producten tegenwoordig boven of
onder een informatieve weerkaart aan. Vrijwel elk uur krijgt de kijker
hetzelfde menu voorgeschoteld, met ingrediënten als: het laatste
weernieuws van de dag en de landelijke voorspelling, het lokale
weerbericht, reistips, het vooruitzicht voor het weekeinde en in deze
tijd van het jaar een tropisch weerbericht over aanstormende orkanen.
Een enkele keer wordt er tijd uitgetrokken voor een documentaire over
een historische storm of een bijzonder weerkundig fenomeen.
The Weather Channel heeft filialen opgezet in Europa (onder andere
Nederland) en in Latijns Amerika. Maar de belangrijkste uitbreiding is
die op het Internet. De website (www.weather.com) wordt volgens
marketing manager Elaine Cosby dagelijks 1,5 tot 2,5 miljoen keer
geraadpleegd.
Er valt informatie te vinden als de weersvoorspelling voor 1.600 steden
verspreid over de wereld, 200 verschillende kaarten van gebieden binnen
en buiten de VS en ook educatieve informatie, zoals een uitleg van de
vraag wat een tornado veroorzaakt.
Voor wie gewend is het weer te nemen zoals het komt, is dit misschien
allemaal wat veel. Maar volgens The Weather Channel is het, zoals zijn
reclameslogan luidt, "het beste weer van de wereld".
|
NRC Webpagina's
28 augustus 1997
|
Bovenkant pagina |