SMAAK & OPINIE
Enkele resultaten uit het opinie-onderzoek over kunst
en smaak dat de bureaus Inter/View en PQR onder de Nederlandse bevolking
hebben gehouden.
Kunst in huis. Dat het kunstwerk bij het interieur moet passen vindt
maar 21 procent het belangrijkst; 77 procent meent in de eerste plaats
dat het kunstwerk moet aanspreken. Moderne kunst in huis wordt door 27
procent geprefereerd en antiek door 19 procent; 42 procent kiest voor
beide.
Beroemdheden Nederlanders zien liever 'gewone' mensen dan beroemdheden
op een schilderij. Maar als het dan toch beroemdheden zijn, dan bij
voorkeur historische figuren als Jezus Christus of Willem van Oranje.
Eten met kunstenaars Mochten de ondervraagde Nederlanders de keuze
hebben, dan zou maar 5 procent met hun favoriete kunstenaar uit eten
gaan. Naar het restaurant gaan ze liever met hun favoriete tv- of
filmacteur (15 procent), sportman of -vrouw (11 procent), schrijver (11
procent) of een andere beroemdheid (ruim 20 procent). Overigens was de
groep die deze vraag met 'geen van allen' beantwoordde, het grootst: 35
procent.
Trouwen met kunstenaars
Maar mocht een van hun kinderen met een kunstenaar willen trouwen dan
zouden Nederlanders dat in meerderheid (67 procent) aanmoedigen.
Ongeveer eenvijfde van de ouders zou het hun kind ontraden. Een nog
grotere meerderheid (72 procent) zou het stimuleren als het kind zelf
kunstenaar wil worden.
Kleur Vooral als zij een winterjas aanschaffen laten Nederlanders zich
bij hun aankopen door hun voorkeur voor een kleur beïnvloeden. Voor
87 procent speelt kleur dan een belangrijke tot zeer belangrijke rol;
bij de aankoop van een auto geldt dit voor 55 procent. Ondergoed scoort
48 procent. Met de stelling dat kleur iemands stemming kan
beïnvloeden is 40 procent het zeer eens en 42 procent enigszins
eens.
Design en stijl Nederlanders willen voor hun smaak betalen. Bij de keuze
tussen twee produkten van gelijke kwaliteit is 45 procent altijd of
meestal bereid iets meer te betalen voor een speciaal ontwerp dat bij
hun smaak past en 45 procent is dat soms. Vooral het uiterlijk van de
auto (56 procent) en van de winterjas (85 procent) is voor Nederlanders
(zeer) belangrijk.
Vrije tijd Luisteren naar muziek komt in de eerste plaats als
vrijetijdsbesteding: 71 procent doet dit vaak en 20 procent soms. Daarna
volgen als favoriete vorm van vrijetijdsbesteding respectievelijk lezen
van boeken en tuinieren. Aan het zelf scheppen van kunst doen
betrekkelijk weinig Nederlanders: 73 procent schildert of tekent zelden
of nooit; 72 procent bespeelt (bijna) nooit een muziekinstrument.
Blij en vrolijk Met de stelling: 'ik wil alleen kijken naar kunst die me
blij maakt' was 49 procent het eens en 45 procent oneens. Een ruime
meerderheid (71 procent) ziet liever een vrolijk schilderij dan een
serieus.
|