Overzicht eerdere afleveringen
KUNST & SMAAK
ABSTRACTE SMAAK
VOLKSSMAAK
SMAAK & MENING
|
Nederlanders verkiezen een abstract schilderij
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 13 MAART. Kunst hoeft voor
Nederlanders niet een natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid te
zijn. Ruim de helft van de bevolking (54 procent) houdt van abstracte
schilderijen, of van schilderijen die de werkelijkheid overdrijven. Iets
minder dan de helft (46 procent) van de Nederlanders ziet wel het liefst
een realistisch schilderij.
Dat blijkt uit het onderzoek naar de opinies van de Nederlandse
bevolking over kunst en smaak dat de bureaus Inter/View en Plasschaert
Quality in Research (PQR) vorig jaar hebben gehouden in opdracht van het
Russisch-Amerikaanse kunstenaarsduo Vitaly Komar (1943) en Alexander
Melamid (1945). Zij hebben op basis van de onderzoeksresultaten het
schilderij gemaakt dat de Nederlanders het liefst zouden zien, evenals
het meeste ongewenste schilderij. Beide kunstwerken zijn vanaf komende
zaterdag, 15 maart, tot en met 18 mei te zien op een expositie, The
People's Choice, in de Kunsthal in Rotterdam. Daar zijn ook (via
computerschermen) de meest gewenste schilderijen te zien die de
kunstenaars maakten op basis van soortgelijk onderzoek in onder andere
de Verenigde Staten, Rusland, China, Frankrijk en Kenia.
Komar en Melamid hebben van Nederlands 'meest gewenste' kunstwerk een
abstract schilderij gemaakt, met de meest favoriete kleuren van de
Nederlandse bevolking: blauw (bij 31 procent favoriet), groen, rood en
geel. Blauw is overigens in alle tot nu toe onderzochte landen de
favoriete kleur. Omdat Nederlanders zachte, ronde vormen prefereren
boven hoekige vormen en fijne penseelstreken boven wild geklodder, is
het 'meeste gewenste' schilderij een fijn geschilderd doek met zachte
rondingen geworden, op het formaat van een 'krant of tijdschrift'.
Het 'minst gewenste' schilderij van de Nederlanders is bij gevolg een
groot schilderij, groter dan een tweepersoonsbed, uiterst klodderig
geschilderd, vol druiperige waterverf (en niet met de favoriete
olieverf). Nederlanders willen, als er iets herkenbaars op een
schilderij staat, het liefst een tafereel buitenshuis zien (81 procent):
een landschap in de lente, waarin zich een groep geklede mensen in hun
vrije tijd bevindt. Naakte, werkende en poserende mensen zijn niet
populair, evenmin als een winterlandschap of een schilderij met een
religieuze strekking, of doeken waarop slechts een figuur of een
beroemdheid staat afgebeeld. Schilderijen met dieren erop spreken de
helft van de bevolking aan, waarbij wilde dieren in hun natuurlijke
omgeving dan de voorkeur hebben. Vandaar dat Komar en Melamid voor het
'minst gewenste' Nederlandse kunstwerk een binnenhuistafereel kozen,
zonder mensen erop. Er staat wel een dier op, maar dat is bepaald geen
wild dier in zijn natuurlijke omgeving: een huiskat op de vensterbank,
die naar buiten kijkt. Daar is geen lieflijk groen lentelandschap te
zien, maar een stad (New York) in de winter. Ook is buiten het beeld te
zien van een naakte, religieuze figuur: Jezus aan het kruis.
Op het dressoir in de huiskamer van Nederlands minst gewenste schilderij
staat een foto-realistisch schilderij van een bij uitstek Amerikaanse
beroemdheid: president Clinton. Die keuze volgt uit de
onderzoeksresultaten, die aangeven dat Nederlanders Europese kunst ver
boven Amerikaanse verkiezen, liever geen beroemde individuen op een doek
zien en kleur boven zwart-wit prefereren.
Strikt genomen geven de resultaten van het onderzoek niet aan dat het
meest gewenste schilderij van Nederlanders een abstract schilderij is:
54 procent van de bevolking geeft aan dat ze houdt van schilderijen die
er 'anders' uitzien, 'niet heel realistisch'. Daar vallen behalve
niet-figuratieve kunstwerken ook schilderijen van vervormde
landschappen, mensen en dieren onder, zoals bijvoorbeeld van schilders
als Karel Appel of Corneille. En met wat goede wil vallen ook de
schilderijen van kabouters van Rien Poortvliet onder de categorie 'niet
heel realistisch'. Poortvliet hoort overigens na Rembrandt en Van Gogh
tot de top drie van de meest gewaardeerde kunstenaars van Nederland, zo
blijkt uit het onderzoek. Dat geeft al aan dat het met de voorkeur voor
abstractie in Nederland een minder grote vaart loopt dan de keuze van
Komar en Melamids abstracte 'meest gewenste' Nederlandse schilderij doet
vermoeden.
,,Ze hebben de meest extreme conclusie getrokken uit het
onderzoeksresultaat'', zegt de directeur van bureau Inter/View, Peter
Willems. ,,En dat staat ze als kunstenaars natuurlijk vrij. Bovendien is
het, gezien de uitkomsten van soortgelijk onderzoek in andere landen,
wel begrijpelijk. Want internationaal gezien is de Nederlandse voorkeur
voor 'niet heel realistische kunst' opmerkelijk. In de meeste andere
landen is er steeds een duidelijke voorkeur voor realistische kunst te
vinden, zoals bijvoorbeeld in de VS, waar 70 procent van de bevolking
het liefst een realistisch schilderij ziet.''
Uit het onderzoek, gehouden onder 949 mensen uit het hele land (een
representatieve steekproef), blijkt dat Nederlanders naarmate ze ouder
zijn liever realistische schilderijen zien. Jongeren en hoger opgeleiden
prefereren vaker schilderijen die er 'anders' uitzien. Ook mensen die
vaker dan twee keer per jaar een museum bezoeken, hebben een voorkeur
voor 'niet heel realistische schilderijen'. Eenderde van de Nederlanders
zegt minimaal eens per jaar een museum te bezoeken en 10 procent meer
dan tweemaal per jaar. De meerderheid gaat minder dan eenmaal per jaar
(36 procent) of nooit (36 procent) naar een museum. Daar staat tegenover
dat 74 procent van de Nederlanders zegt kunstwerken, vooral schilderijen
en tekeningen, in huis te hebben.
|
NRC Webpagina's
13 maart 1997
|