Overzicht eerdere afleveringen
KUNST & SMAAK
ABSTRACTE SMAAK
VOLKSSMAAK
SMAAK & MENING
|
Vraaggesprek; Olifanten schilderen beter dan kunstenaars
Paul Steenhuis
Volgens kunstenaar Alexander Melamid is
Nederland één groot museum voor moderne kunst. Een gesprek
over de smaak van het volk en over de verwarring en twijfels van de
kunstenaar.
HARING. EN ERWTENSOEP. Alexander Melamid (Moskou, 1945) is hongerig na
zijn vlucht van New York naar Rotterdam. Hij wil eten en is verzot op
haring en snert. ,,Russen zijn dol op haring'', zegt hij, ,,en
Nederlandse is de beste - gekocht aan een stalletje.''
Melamid is de magere helft van het Russisch-Amerikaanse kunstenaarsduo
Komar & Melamid. Sinds hij en Vitaly Komar (Moskou, 1943) elkaar
ontmoetten op de kunstacademie in Moskou, eind jaren zestig, zijn ze
onafscheidelijk als Laurel & Hardy. Maar Komar is nu thuis gebleven, in
New York, de stad waar beide joodse emigrés sinds 1978 wonen.
Melamid: ,,Komar dacht dat hij wat aan zijn hart had. Hij is zo grondig
onderzocht in het ziekenhuis dat hij moet bijkomen van het onderzoek.
Maar gelukkig is met zijn hart niets mis.''
Melamid is in Nederland voor de presentatie van het door hem en Komar
vervaardigde 'meest gewenste' en 'meest ongewenste' schilderij van
Nederland. Beide doeken maken deel uit van een internationaal project,
The People's Choice. Opinie-onderzoeken, waarin kunstvoorkeuren van de
bevolking van een land worden onderzocht, spelen in dat project een
belangrijke rol.
Een ironischer commentaar op de ontwikkeling in de moderne kunst,
waarbij steeds onbegrijpelijkelere kunst voor een steeds kleinere groep
ingewijden wordt gemaakt, is amper denkbaar. Marktonderzoek in plaats
van goddelijke inspiratie om tot kunstwerken te komen. Melamid: ,,Wat is
kunst anders dan bevuild schilderslinnen? De verf op het doek bezit geen
passie of melancholie. Het gaat erom wat degene die het bekijkt erin
projecteert. Wij zijn door de huidige ontwikkelingen meer
geïnteresseerd in wat de 'gewone man' van kunst verwacht dan wat de
kunstprofessor wil zien.''
Ironie en verzet zijn constanten in het werk van Komar & Melamid: toen
ze in Rusland woonden, waren ze dissidente kunstenaars. In plaats van,
zoals ze hadden geleerd, heroïsche portretten te schilderen van
Stalin of stoere arbeiders, maakten ze sots-art, een Russische variant
van pop art. Waar de Amerikaanse pop art-kunstenaars gewone, alledaagse
dingen verhieven tot kunst (zoals het soepblik van Andy Warhol), maakten
Komar & Melamid het grote en belangrijke dat hen omringde (Stalin en het
communisme) onbelangrijk en klein in hun kunst. Ze schilderden
communistische affiches niet in de stoere, voorgeschreven
socialistisch-realistische stijl, maar op de manier van de Franse
impressionisten. In medaillons, waarin normaal alleen Stalin of Lenin
werd afgebeeld, portretteerden ze zichzelf. Toen ze in 1974 meededen aan
een onofficiële openluchttentoonstelling in de Moskouse buitenwijk
Belijaveo, kwamen de autoriteiten met een bulldozer het expositieterrein
leegmaken.
Ze vertrokken een paar jaar daarna, via Israel, naar het mekka van het
kapitalisme, New York. Daar begonnen ze meteen een 'onderneming', een
bedrijf dat zielen kocht en verkocht: Komar & Melamid Inc., 'We Buy And
Sell Souls, Over Five Thousand Years of Experience.' Hoewel Andy Warhol
meteen zijn ziel verkocht aan het tweetal ging hun bedrijfje op de fles.
Toen enkele jaren geleden outsider art (kunst van 'buitenstaanders':
niet-Westerse kunstenaars uit Afrikaanse en Aziatische landen) ineens in
moderne-kunstkringen populair werd, gingen Komar & Melamid nog een stap
verder. Melamid: ,,Wij zijn samen met olifanten schilderijen gaan maken.
Kijk, de ideologieën zijn ingestort, het geloof in het modernisme
is voorbij. Welke kunstenaar weet nog wat hij doen moet? Moet hij
abstract schilderen? Is dat de weg? Moet hij juist niet abstract
schilderen? Waarom zou kunst ook niet door absolute buitenstaanders als
olifanten kunnen worden gemaakt? We hebben een aantal olifanten gezocht
die door hun eigenaars waren getraind in schilderen, die heb je in
Amerika. Deze buitenstaanders, Afrikaans-Amerikaanse èn
Aziatisch-Amerikaanse olifanten, hebben we abstracte schilderijen laten
maken. We hebben ze in musea tussen officiële abstracte werken
laten hangen, en eerlijk gezegd waren die van de olifanten beter. En dat
vonden wij niet alleen.
,,Het punt is: wie weet nog wat wel of niet goed is in de kunst? Zijn
dat de mensen die veel over kunst gestudeerd hebben, of kunstenaars die
beweren dat zij het geheim van de kunst weten? Wij geloven daar niet
meer in. Ik bedoel: om welke reden zou ik beter zijn dan een
schilderende olifant? Ja, zeggen de mensen dan, die olifant heeft een
kunstje, schilderen, geleerd. Heb ik dat soms niet dan?''
Tegen die achtergrond raakten Komar & Melamid steeds meer
geïnteresseerd in de mening van 'gewone mensen' over kunst. Dat
leidde uiteindelijk tot het idee van de opinie-onderzoeken voor The
People's Choice. Melamid: ,,Met elf landen hebben we nu eenderde van de
wereldbevolking gehad. Nederland is het op één na laatste
land, deze zomer volgt Duitsland nog. Daar houden we in september een
grote overzichtstentoonstelling, in het Ludwigmuseum in Keulen, met alle
'meest gewenste' en 'meest ongewenste' schilderijen die we hebben
gemaakt.''
De Nederlandse voorkeuren zijn internationaal gezien bijzonder, vindt
Melamid: het is het enige onderzochte land waar een meerderheid niet
koos voor zo realistisch mogelijke kunst. ,,Een verklaring ervoor heb ik
niet. Helemaal niet als je kijkt dat Nederlanders blijkens de peiling
gemiddeld minder naar het museum gaan dan Amerikanen. Met andere
woorden: Amerikanen zeggen vaker naar een museum te gaan en toch heeft
het volk een minder moderne smaak. Daar kan ik maar één
verklaring voor vinden: Nederland is zelf als land in zijn geheel een
soort museum voor moderne kunst. Vandaar dat jullie gemiddelde smaak
afwijkt, denk ik.''
Melamid wil overigens geen positief of negatief oordeel verbinden aan
het feit dat Nederlanders kiezen voor een abstract werk. ,,Wij oordelen
niet. Wij maken kunst. Begin deze eeuw, toen de klassenverschillen in de
samenleving afnamen, werd moderne, abstracte kunst de vervanger van die
standsverschillen. Als je van Picasso hield, hoorde je bij de nieuwe
elite, de goed opgeleiden. Als je niet van Picasso hield, hoorde je niet
tot die klasse. Maar dat klassenonderscheid is achterhaald, vinden wij.
Net als bij film en muziek is ook bij beeldende kunst het oordeel van de
'gewone man' net zo belangrijk als van iemand van de
goed-opgeleidenaristocratie.'' Komar & Melamid zijn het marktonderzoek
naar kunstvoorkeuren begonnen om zichzelf als kunstenaar weer een gevoel
van richting te bezorgen. ,,We hebben het voor onszelf gedaan, niet
omdat wij denken dat we alle wensen van het volk op kunstgebied kunnen
vervullen. We denken niet dat de 'meest gewenste' schilderijen van een
volk ook ieder individu van dat volk aanspreken.'' Dat is een
misverstand, zegt Melamid. ,,De minst en meest gewenste schilderijen
zijn niet schilderijen die een individu persoonlijk zou kiezen. Het
weerspiegelt de smaak van een grote groep, van het volk, het laat
bepaalde clichés zien. Die zijn op een of andere manier toch een
realiteit. Neem bijvoorbeeld Duitsland. Ik ben ervan overtuigd dat geen
enkel Duits individu eind jaren dertig de oorlog wilde. Toch is het
Duitse volk de oorlog begonnen.''
|
NRC Webpagina's
13 maart 1997
|