|
|
Voorkeuren
THE FILTH AND THE FURY
A PROPOSITO DE BUNUEL
CUNNAMULLA De Australiër Dennis O'Rourke was al vaker aanwezig op IDFA, met bij voorbeeld Half Life en het autobiografische The Good Woman of Bangkok. In Cunnamulla schetst hij een niet aan de clichés beantwoordend beeld van de verhouding tussen aboriginals en blanke Australiërs, door een portret van een stadje in de outback van Queensland, waar beide groepen samenleven. De in Brasilia geboren Maria Ramos portretteert in haar tweede lange bioscoopfilm Desi een Nederlands meisje van elf, dat grotendeels op zichzelf is aangewezen. DE DROOM VAN DE BEER
FATAL REACTION: MOSKOU
GAEA GIRLS
Kim Longinotto, die eerder geisha's en Iraanse vrouwen in echtscheiding portretteerde, richt haar camera nu op een opleidingskamp voor Japanse worstelaarsters. GEWOON DOOF
KINDERGARTEN Victor Kossakovski, regisseur van het onvolprezen De Belovs en dit jaar jurylid van IDFA, toont de eerste stappen van Russische peuters op het pad van de liefde. MY GENERATION
Enkele jaren geleden stelde Barbara Kopple (Harlan County USA) voor IDFA haar documentaire top-10 samen. Ze vertelde toen over haar plan om een nieuwe film over Woodstock te maken. Het werd een portret van bezoekers aan het rockfestival in 1969, 1994 en 1999. THE NAME OF THE FILM IS DOGME95 De Engelse regisseur Saul Metzstein interviewde de succesvolle Deense makers van de DOGME95-films, provocerende puriteinen als Lars von Trier en Thomas Vinterberg (Festen). THE NATURAL HISTORY OF THE CHICKEN
NEWS FROM NUMBER 10 Allison Cahn portretteert indirect premier Tony Blair door zijn persattaché Alistair Campbell te volgen in diens dagelijkse bezigheden in 10 Downing Street. PARAGRAPH 175 Rob Epstein en Jeffrey Friedman, makers van de compilatiefilm The Celluloid Closet over de geschiedenis van homoseksueel Hollywood, reconstrueren nu met archiefmateriaal en overlevenden de nazi-vervolging van homo's. TAKHTÉ SIAH In Cannes goed ontvangen tweede speelfilm van de twintigjarige Samira Makhmalbaf, Blackboards, wordt door IDFA vertoond om reliëf te geven aan de Iraanse documentaire. Verhaal over in het grensgebied met Irak rondtrekkende onderwijzers en de smokkelaartjes aan wie ze les geven. WILLEM BREUKER - TIME IS AN EMPTY BOTTLE OF WINE Netty van Hoorn maakte een televisieportret van Willem Breuker: saxofonist, componist, inspirator, organisator en rondreizend kunstenaar.
|
NRC Webpagina's 17 november 2000
|
Bovenkant pagina |
|