S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de achtste aflevering.

Maar niet alleen via reclame proberen de online winkels de aandacht te trekken. Ook door middel van strategische samenwerking hoopt men de bezoekersaantallen te vergroten. Zo debuteerde deze week het online winkelcentrum Shopper Connection, waar bedrijven als Virtual Vineyards, Reel.com, Garden.com en Preview Travel bij elkaar zijn gebracht. Ook proberen de winkeliers een prominente plaatsje te krijgen op de pagina's van de grote portal sites.

De 'kerstman' op Virtual Vineyard
Dat alles neemt niet weg, dat de doorsnee Amerikaan je nog steeds wazig staat aan te staren als je zegt dat je op het net winkelt. Waarom zou je dat in godsnaam doen, krijg ik vaak te horen. In reclames wordt de nadruk gelegd op de veiligheid van de transakties, het schier onbegrensde aanbod van produkten, de afwezigheid van sluitingstijden en overbevolkte winkels (zeker in New York is winkelen in de weken voor kerst geen pretje). Bovendien stunten online winkels vaker met prijzen dan gewone winkels en kunnen zij unieke service bieden. Zoals bijvoorbeeld 911gifts.com, een website die, nadat je het een en ander over je geliefde hebt verteld, per e-mail adviezen geeft over wat je de recipiënt moet schenken.

Dat zijn allemaal duidelijke voordelen en als je de e-commerce experts hoort orakelen, dan vraag je je af waarom slechts een verwachte vijf procent van de bevolking deze kerst online de cadeautjes aanschaft. Het zal ongetwijfeld angst voor het nieuwe zijn, maar ik vrees dat een andere reden is dat veel online winkels de verwachtingen niet kunnen waarmaken. Toen ik afgelopen zomer een week voor mijn vakantie bij Amazon.com een paar reisboeken bestelde, arriveerden die pas nadat ik al was vertrokken. Veel online winkels hebben geen systeem om te controleren hoe met de voorraad staat gesteld. Ik vrees dan ook als veel kerstcadeautjes pas in het nieuwe jaar bezorgd zullen worden.

Volgende week: de beste en leukste winkels op Internet

Jeroen van Bergeijk

jvb@ziplink.net

www.ziplink.net/~jvb


Terug naar begin

NRC Webpagina's
25 NOVEMBER 1998

Archief:
Demo or die  
(19 november 1998)

Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)