S U P P L E M E N T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 
E-mail uit New York

Internetjournalist Jeroen van Bergeijk bericht in de column E-mail uit New York over de nieuwe media scene in de 'Big Apple'. Dit is de zevende aflevering.

De New Yorkse Demo or Die is een informele bijeenkomst waar programmeurs en entrepreneurs de allereerste ruwe versies laten zien van de software of websites die ze hebben ontwikkeld. Het publiek bestaat uit een grappige mengeling van welgestelde investeerders op zoek naar the next big thing en klassieke nerds die willen zien waar hun collega's mee bezig zijn. Het aardige van dit samenzijn is dat het nu eens niet alleen om geld gaat. Woorden als e-commerce of portal site hoor je hier niet snel vallen. Simpelweg een paar mensen die hun stuff laten zien in een achteraf zaaltje in een onaanzienlijk gebouw aan 6th avenue. Dat is alles.

Veel van de presentaties zijn volstrekt onbegrijpelijk: een vriendelijke jongen demonstreert ,,how to generate ASP from SQL in a click", een ander laat zien hoe hij het ,,site tracking" en ,,virtual community hosting" heeft verbeterd. Maar gelukkig zijn de meeste sprekers beter te volgen. Zo zijn er een paar studenten die een computerspelletje hebben ontwikkeld dat luistert naar de titel Diaper Dash en dat wel iets weg heeft van het infame Carmaggedon. De speler moet zich verplaatsen in een baby die een drukke snelweg moet oversteken. Als de kleine de overkant haalt krijgt hij een flesje melk, zo niet dan eindigt hij in een plas bloed.

Een van de 'vroege werken' van Don Ritter.
Veel succes onder de in driedelig kostuum gestoken aanwezigen heeft Martin Wattenberg, een employée van de website SmartMoney. Hij heeft een manier bedacht om beurskoersen in real time in een driedimensionale vorm te presenteren. In één oogopslag kun je met zijn vinding zien welke sectoren van de economie het goed doen. Het verschil met de volgende presentator kan haast niet groter zijn. Don Ritter is een videokunstenaar. Hij heeft software ontwikkeld waarmee automatisch videobeelden worden gegenereerd bij levende muziek, een soort instant videoclip. Vol trots toont Ritter een paar filmpjes voorzien van esoterische muziek. Al tien jaar werkt de kunstenaar aan zijn vinding en hoopt nu een geldschieter te vinden die de programmatuur commercieel gaat uitbuiten. Niemand toont enige interesse.


>>> Lees verder

NRC Webpagina's
19 NOVEMBER 1998

Archief:
Vernieuwende misdaad?  
(12 november 1998)

Zines  
(5 november 1998)

Webschrijven is
een nieuwe kunstvorm
 
(29 oktober 1998)

Click + Drag:
nachtclub van het Internettijdperk?
 
(22 oktober 1998)

Vlotte truien en khaki broeken
tijdens Internet World beurs
 
(17 oktober 1998)

De realiteit is: failure 
(10 oktober 1998)

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)