Brits-Nederlandse successen stammen vooral uit vorige
eeuw
Fusiebesprekingen worden
gemakkelijker aangeknoopt dan afgerond. De gevierde Nederlands-Britse
samenwerking is aan herijking toe.
Door onze redacteur MENNO TAMMINGA
ROTTERDAM, 22 SEPT. Oranje wint op alle fronten? Overschot op de
begroting. Goud in Sydney. KLM onderstreept haar Nederlandse karakter
om het afketsen van de fusie met de British Airways te beargumenteren.
Maar tussendoor gingen de aandeelhouders van de Amsterdamse
effectenbeurs, een van 's werelds oudsten, akkoord met inlijving in de
door Franse beleggers gedomineerde Euronext.
Nationale identiteiten worden benadrukt op het moment dat het zo
uitkomt. In het bedrijfsleven en in de politiek is openhartig uiting
geven aan economische Oranje-gevoelens meestal niet opportuun.
Datzelfde geldt voor de keerzijde: angst voor buitenlandse overheersing.
De wereld is een markt, globalisering de alpha en omega. De uitverkoop
van energie- en kabelbedrijven verloopt zonder rimpeling.
De luchtvaart is met zijn typerende verstrengeling van nationale
belangen, aandeelhoudersbelangen, bedrijfsbelangen en consumenten- en
mededingingsbelangen een uitzondering in de mondiale samenklontering
door fusies en overnames. Niet alleen in Europa, maar ook in de
Verenigde Staten: Amerikaanse regelgeving verhindert buitenlandse
concurrenten nog steeds om lokale luchtvaartmaatschappijen te kopen. De
Amerikaanse thuismarkt is echter groter en dat maakt Amerikaanse
ondernemingen ook in deze bedrijfstak vanzelfsprekend toonaangevende,
zo niet dominante partijen.
There's no business like showbusiness, maar de echte uitzondering
is eerder de luchtvaart. Waar anders kan de bestuursvoorzitter van KLM
eerst fier fusiebesprekingen aangaan met een grotere buitenlandse
concurrent waardoor bij voorbaat duidelijk wordt dat KLM alleen dankzij
kunstgrepen meer kan worden in de combinatie dan een junior partner. En
waar anders kan hij vier maanden later als teken van kracht zeggen dat
er te veel risico's kleefden aan de bij voorbaat gekunstelde
constructie. En dat was na de mislukte alliantie met Alitalia de tweede
keer in nog geen twee jaar.
KLM kan gewoon zelfstandig verder in de wetenschap dat de ultieme
bedreiging voor elke aangeslagen en door beleggers afgewaardeerde
onderneming geen werkelijkheid kan worden en nog wel om dezelfde reden
dat de fusie niet is doorgegaan: de uitvoering is te complex. KLM
blijft Nederlands, al is de grootste aandeelhouder (ruim 22 procent)
een groep beleggers, wier geld wordt beheerd door Amerikaanse dochters
van de Franse verzekeraar Axa.
Al is luchtvaart een uitzonderlijke sector, KLM onderstreept de trend
dat fusie- en overnamebesprekingen tegenwoordig bijna gemakkelijker
worden aangekondigd dan afgerond. Soms botert het niet tussen de
topmanagers, maar dat durven zij doorgaans niet openlijk te zeggen,
maar steeds vaker zijn het de financiële markten dan wel
grootaandeelhouders die het pleit beslechten. Een greep uit de mislukte
oogst van dit jaar. KPN ging toch niet met Telefónica samen, UPC
kocht SBS toch niet, Boskalis liet HBG na zoveel moeite hun bouw- en
baggerfusie toch maar lopen en de twee industriële en
handelsconglomeraten Internatio-Müller en Stork durfden het evenmin
aan. Met één uitzondering zag geen van de
bestuursvoorzitters van bovengenoemde bedrijven aanleiding om op te
stappen. En de uitzondering, J. Veraart van HBG, was bijna geen
uitzondering gezien het feit dat hij toch op korte termijn met pensioen
zou gaan.
Uit sommige reacties op het afbreken van de fusiebesprekingen blijkt ook
dat de conventionale wijsheid dat Britse en Nederlandse concerns zo
soepel samengaan aan herijking toe is. Shell en Unilever zijn de
geslaagde voorbeelden uit de vorige eeuw, de cultureel-nationale
tegenstellingen binnen uitgever Reed Elsevier en staalbedrij Corus
(Hoogovens en British Steel) liggen op dit moment verser in het
geheugen.
De ondernemingsraad van de KLM noemt bijvoorbeeld het dure pond, een
cruciale boosdoener in de fusieperikelen van Corus, als argument tegen
de fusie. Het persbericht besluit met: Britannia shouldn't rule our
waves.