Ambities zitten KLM in de weg
KLM zit met een enorme kater na
de mislukte fusie met British Airways. Het veel grotere BA wilde KLM
opslokken, zonder al te veel bemoeienis uit Amstelveen, maar ook uit Den
Haag.
Door onze redacteuren MARC SERNÉ en ERIK VAN DER
WALLE
AMSTELVEEN, 22 SEPT. KLM-topman Leo van Wijk zat er drie uur na de
definitieve mislukking van de fusie van zijn bedrijf met British Airways
bij als een aangeslagen bokser. Nog niet volledig knock-out, maar
niettemin behoorlijk groggy. Hij had een valide uitleg gehad
wanneer de fusie zou zijn vastgelopen op een weigering van de Britten om
hun luchtruim in het kader van een open-skies verdrag verder open te
stellen voor de Amerikanen. KLM-partner Northwest Airlines zou daardoor
buitenspel komen te staan. Een sterk argument was ook geweest dat
Brussel of de Amerikaanse mededingingsautoriteiten hun goedkeuring aan
de fusie niet hadden verleend.
Maar dat uitgerekend luchtvaartpolitieke problemen met betrekking tot
Den Haag de onneembare hobbel zouden vormen bij de fusie had hij niet
verwacht. "We waren er grotendeels uit", aldus Van Wijk. "Maar het
venijn zat in de details." Toch had menig luchtrechtdeskundige voor deze
hobbel al gewaarschuwd. Nederland heeft voor een relatief klein land in
de luchtvaart altijd al een ruime jas gehad. Dat geldt zowel voor het
inmiddels failliete Fokker als voor Schiphol en de KLM. Enerzijds is KLM
daardoor een icoon, een symbool van nationale trots, anderzijds vormt de
daardoor ontstane geldingsdrang van KLM zich te meten met de groten in
de luchtvaartwereld keer op keer een onneembaar obstakel aan de
onderhandelingstafel.
Omdat KLM de Britten harder nodig had dan omgekeerd kon aan Nederlandse
kant toch moeilijk worden verwacht dat BA al te veel concessies zou
doen. Daarbij komt dat de overeenstemming niet alleen in Amstelveen
moest worden bereikt, maar ook in Den Haag. De overheid moet immers de
Nederlandse indentiteit van KLM waarborgen. Deze bemoeienis is een
gevolg van een afspraak uit 1986 toen is overeengekomen dat de staat de
meerderheid van het stemrecht in KLM heeft wanneer omstandigheden van
luchtvaart-politieke aard dat nodig maken. "Er is met de Nederlandse
overheid gedetailleerd en constructief overleg geweest", zegt Van Wijk.
"Maar de uitkomst daarvan was voor BA niet aanvaardbaar."
In feite herhaalt de geschiedenis zich. Ook in 1992 zaten BA en KLM al
aan de onderhandelingstafel. De overeenkomsten zijn frappant. Ook toen
al werd door KLM gesproken over "een grensoverschrijdende fusie." Ook
toen liep de zaak uiteindelijk stuk op de machtsverhoudingen. Van Wijk
liet zich gisteravond niet uit over percentages die bij een eventuele
nieuwe fusie aan de orde waren, maar de kern van zijn verhaal was dat
British Airways KLM opnieuw wilde opslokken. Niet verrassend want de
waarde van KLM ten opzichte van British Airways is sinds 1992 alleen
maar verder gedaald.
Van Wijk sprak over "een bittere pil dat de grote stap voorwaarts niet
is gelukt", maar trekt persoonlijk geen consequenties uit de tweede
mislukte fusie (Alitalia) binnen één jaar. Zijn vertrek
zou KLM overigens met een nieuw probleem opzadelen, want hij kent het
bedrijf als geen ander, heeft aan de basis gestaan van de succesvolle
alliantie met Northwest en heeft persoonlijk een goede relatie met zijn
Amerikaanse collega van Northwest Airlines, John Dasburg, die zich
gisteren beperkte tot het commentaar dat ook hij "verrast" was door de
ontwikkelingen.
Van Wijk zal moeten toegeven dat het fusietraject steeds moeilijker
begaanbaar wordt. Zelfstandig kan KLM op langere termijn niet overleven
en zeker geen rol van betekenis spelen in de vier vijf grote allianties
die er in de luchtvaart volgens analisten uiteindelijk zullen
overblijven.
Maar de spoeling voor succesvolle samenwerking wordt na de verschillende
debacles steeds dunner. Er zal wel weer contact worden gezocht met
Swissair. Maar die maatschappij gaat binnenkort wellicht samen met
Alitalia. Misschien kunnen de onderhandelingen van KLM met diezelfde
Italianen alsnog worden heropend en ook het Spaanse Iberia is wellicht
nog een optie, maar erg voor de hand liggen die 'oplossingen' niet. Ook
een alliantie met Lufthansa is niet erg waarschijnlijk. De machtige
Duitsers, die een steeds groter deel van de markt van KLM afpikken,
groeien als kool.
Resteert Air France. Maar met deze Franse gigant dreigen voor KLM bij
eventuele fusiebesprekingen vergelijkbare problemen als met British
Airways. Bovendien heeft Air France al een Amerikaanse partner, Delta
Airlines, en de Fransen zullen die niet willen verruilen voor Northwest
Airlines.
"We zijn met BA als volwassen mensen uit elkaar gegaan", zei Van Wijk
gisteravond. Vriendschappelijk zelfs, meldt het persbericht. De KLM-
topman realiseert zich dat in het onoverzichtelijke landschap van de
wereldluchtvaart alles mogelijk is en je ook als bestuursvoorzitters
elkaar weer overal tegen kunt komen. Bovendien is het allesbehalve
denkbeeldig dat BA straks achter Northwest Airlines aangaat. Want
Amerikanen worden niet gehandicapt door een 'blauw gevoel' of nationale
trots. Het gaat hun slechts om één ding: geld verdienen.
Wat dat betreft biedt 'reus' BA meer mogelijkheden dan een aangeschoten
zwaan.