KLM moet attitude wijzigen
De vliegveiligheid is bij KLM
nooit in het geding geweest, zo concludeerde de commissie Droste
gisteren. Maar als KLM geen maatregelen neemt, zijn veiligheidsrisico's
"zeer wel denkbaar".
Door ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 30 AUG. De technische dienst van de KLM vertoont
organisatorische tekortkomingen. De bevoegheden van het technische
personeel zijn niet goed geregeld, met name die van de
grondwerktuigkundigen. Ook is sprake van 'een structureel
communicatieprobleem' tussen hen en de leiding. De technische dienst
van de luchtvaartmaatschappij moet daarom stappen nemen om elk risico
uit te sluiten. Dat concludeert de Commissie Droste, die bij KLM
onderzoek deed naar de werkdruk bij de onderhoudsdienst - in opdracht
van de luchtvaartmaatschappij.
De directe aanleiding voor het onderzoek was een brief van een manager
van de technische dienst die opschudding veroorzaakte onder het
personeel. In die brief deelde de manager zijn onderhoudspersoneel mee
dat "onderhoud niet bedoeld is om defecten te vinden", maar om vast te
stellen dat het vliegtuig , ,de volgende periode nog veilig mee kan".
Dat zou betekenen dat "het niet nodig, zelfs ongewenst is dat tijdens
een check alle problemen van het vliegtuig gevonden of verholpen
worden."
De druk op de onderhoudsmonteurs bij KLM neemt toe, zo concludeerde ook
de commissie. Bij enkele van twaalf onderzochte incidenten heeft de
commissie vastgesteld dat de druk zwaar en 'oneigenlijk' was. De
veiligheid van de vliegtuigen is echter nooit in het geding geweest
omdat de monteurs "hun rug recht hebben weten te houden".
Ondanks de strakke procedures en de vele handboeken blijft het onderhoud
van vliegtuigen een kwestie van menselijk inzicht, zegt bestuurder P.
Hartman van KLM. Net als de beoordeling van het weer. Wat te doen als
een toestel op de baan staat met passagiers erin en er barst een zware
storm los?
Een vliegtuig waarvan drie van de vier toiletten kapot zijn kan
misschien wel een korte vlucht maken, maar op langere afstanden kan de
situatie agressie oproepen en de veiligheid van passagiers in gevaar
brengen. Hartman: "De veiligheid is nooit in het geding, een ongeluk is
de grootste nachtmerrie van een luchtvaartmaatschappij. De vraag is:
hoe interpreteer je een onderhoudsklacht en wie heeft de
eindverantwoordelijkheid."
De problemen bij de technische dienst spelen al sinds de jaren tachtig,
zeggen de vakbonden, maar KLM zou er nooit voldoende aandacht aan
hebben besteed. Volgens Paul Griffioen van de Vereniging van
Nederlandse Verkeersvliegers komt de spanning op de werkvloer
grotendeels voort uit het feit dat de managers aan wie de
grondwerktuigkundigen verantwoording moeten afleggen nog nooit of al
jaren geen 'vuile werkhanden' hebben gehad. Hartman noemt dit een
dooddoener en zegt dat twee van de zeven verantwoordelijken een
technische achtergrond hebben.
Hartman geeft toe dat de werkdruk is toegenomen, en niet alleen bij KLM.
De internationale overheden hebben bepaald dat alles dat met het
onderhoud van een vliegtuig te maken heeft moet worden gedocumenteerd.
Sinds enkele jaren moeten de grondwerktuigkundigen dit zelf doen. Ook
de arbeidskrapte speelt een rol. De monteurs hebben geen tijd meer om
'lekker te sleutelen' aan een vliegtuig. "We zijn geen vliegclub",
benadrukt Hartman. Vooral de oudere generatie zou moeite hebben met de
strakke regelgeving en de tijdsdruk en hiertegen in opstand komen. De
commissie Droste, onder leiding van bestuursvoorzitter B. Droste van het
Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR),
heeft naar aanleiding van zestig interviews met direct betrokken KLM-
medewerkers geconstateerd dat een 'transparante en open communicatie'
met de grondwerktuigkunden noodzakelijk is. Als KLM geen maatregelen
neemt, zijn " risico's in de veiligheidssfeer zeer wel denkbaar", zei
Droste gisteren tijdens de presentatie van het onderzoeksrapport.
De deur stond al open, zegt KLM, en naar aanleiding van het rapport
wordt nu een extra overlegorgaan ingesteld waar medewerkers - ook
anoniem - met klachten terechtkunnen. De Nederlandse Vereniging van
Luchtvaarttechnici (NVLT), KLM'ers die de problemen binnen de
technische dienst naar buiten brachten, heeft inmiddels van KLM een
spreekverbod gekregen.
Volgens Droste ligt de 'crux' van de problemen in de "attitude" bij KLM:
" De deur open zetten is niet genoeg. De grondwerktuigkundigen moeten
serieus genomen worden."