KLM-baas: 'Fusie nabij'
KLM en British Airways gaan de
tweede fase van de fusiegesprekken in. Half september moet de fusie
afgerond zijn, aldus topman Van Wijk van KLM.
Door ESTHER ROSENBERG
AMSTELVEEN, 10 AUG. KLM-topman Leo Van Wijk gaf gistermiddag op het
hoofdkantoor van KLM een tussenstand. Ja, de onderhandelingen met de
Britten lopen gesmeerd en nee, de politieke obstakels hoeven geen
problemen op te leveren.
KLM en British Airways willen half september overeenstemming hebben
bereikt over de fusievoorwaarden. Pas dan melden de
luchtvaartmaatschappijen de samenwerkingsplannen officieel aan bij de
Europese Commissie. De feitelijke fusie zou vervolgens begin volgend
jaar haar beslag krijgen.
Intussen gaan de gesprekken met Brussel en met de Amerikaanse
autoriteiten gewoon door. Voordat KLM en British Airways hun fusie
officieel aankondigen willen ze weten of de mededingings- en
luchtvaartpolitieke problemen op te lossen zijn. Bovendien willen ze
zelf daartoe remedies aandragen zodra ze de fusie officieel aanmelden.
De Europese Commissie is volgens de regels verplicht andere partijen
(lees: luchtvaartmaatschappijen) over de fusie te raadplegen.
Vervolgens heeft Brussel vier maanden de tijd op de fusie te reageren.
KLM zegt aanwijzingen te hebben gekregen uit Brussel en Washington dat
er geen onoverkomelijke problemen zijn wanneer de bedrijven zich
verenigen in een gezamenlijke onderneming. Eurocommissaris Mario Monti
(Mededinging) zou volgens Van Wijk te kennen hebben gegeven dat "de
consolidatie in de Europese luchtvaart een gegeven is".
Volgens Van Wijk maken de besprekingen tussen Groot-Brittannië en
de Verenigde Staten over het vereiste 'open skies' verdrag voortgang.
Van Wijk zei onlangs nog te hebben gedineerd met de Amerikaanse
transportminister. Eind september heeft een nieuwe onderhandelingsronde
plaats tussen de landen. "Een haalbare kaart", aldus Van Wijk . Een
ander discussiepunt betreft de Amerikaanse partners van British Airways
en KLM. British Airways heeft de schaarse ruimte op de Londense
luchthaven Heathrow nooit willen opgeven voor hun alliantie met
American Airlines. KLM suggereerde gisteren dat de Britten de KLM-
partner Northwest Airlines preferen boven hun eigen partner American
Airlines. Een samenwerkingsverband van alle vier maatschappijen zou van
de autoriteiten nooit toestemming krijgen. De geruchten over een
samengaan van American en Northwest veegt Van Wijk van de tafel. De
kans van slagen tussen United en US Airways acht hij niet al te groot,
een combinatie van American en Northwest zou een nog grotere combinatie
betekenen.
KLM en British Airways vormen samen de grootste Europese
luchtvaartmaatschappij. Het hoofdkantoor komt in Londen. Het
banenverlies dat de overname zou opleveren is volgens KLM lager dan wat
verschillende analisten verwachten. British Airways wil met KLM
uitbreiden op Schiphol, zoals KLM met Alitalia wilde uitbreiden op de
Italiaanse luchthaven Malpensa. Dat zal banengroei opleveren op
Schiphol. "We hebben de frequenties, nu de machines nog", zei Van Wijk.
KLM en British Airways willen, wegens de beperkte groei op beide
luchthavens, grotere toestellen inzetten, om zo 60 tot 70 extra
passagiers te kunnen vervoeren.
De koers van KLM steeg vanochtend als reactie op Van Wijks optimisme met
7,1 procent naar 32,50 euro.
KLM-topman Leo van Wijk haalde gisteren flink uit
naar voormalig partner Alitalia. KLM verbrak eind april de samenwerking
met de Italianen. Alitalia en de Italiaanse overheid hebben nu
gezamenlijk een claim tegen KLM ingediend bij het Nederlandse Arbritage
Instituut. Volgens de Italianen zou KLM de alliantie om onrechtmatige
redenen hebben opgezegd, waardoor KLM Alitalia contractueel 550 miljoen
gulden schuldig is. Van Wijk verklaarde gisteren dat Alitalia
gezichtsverlies zou hebben geleden als het zich bij de ontbinding van
KLM hadden neergelegd. Over zijn collega Cempella zei Van Wijk dat die
alleen kon doen wat hem door zijn grootaandeelhouder (de Italiaanse
staat) was opgedragen. Ook beschuldigt Alitalia KLM ervan de
fusieonderhandelingen met British Airways al te zijn aangegaan voor de
opzegging van het partnerschap. Maar volgens Van Wijk is deze aantijging
gebaseerd op de gesprekken die KLM en Alitalia gezamenlijk vorig jaar
hebben gehad met British Airways en Air France over een alliantie van
de drie partijen. Overigens zei Van Wijk dat de persoonlijke verhouding
met zijn Italiaanse collega nog "uitstekend" is.