U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

KLM-baas: 'Fusie nabij'


KLM en British Airways gaan de tweede fase van de fusiegesprekken in. Half september moet de fusie afgerond zijn, aldus topman Van Wijk van KLM.

Door ESTHER ROSENBERG

AMSTELVEEN, 10 AUG. KLM-topman Leo Van Wijk gaf gistermiddag op het hoofdkantoor van KLM een tussenstand. Ja, de onderhandelingen met de Britten lopen gesmeerd en nee, de politieke obstakels hoeven geen problemen op te leveren.

KLM en British Airways willen half september overeenstemming hebben bereikt over de fusievoorwaarden. Pas dan melden de luchtvaartmaatschappijen de samenwerkingsplannen officieel aan bij de Europese Commissie. De feitelijke fusie zou vervolgens begin volgend jaar haar beslag krijgen.

Intussen gaan de gesprekken met Brussel en met de Amerikaanse autoriteiten gewoon door. Voordat KLM en British Airways hun fusie officieel aankondigen willen ze weten of de mededingings- en luchtvaartpolitieke problemen op te lossen zijn. Bovendien willen ze zelf daartoe remedies aandragen zodra ze de fusie officieel aanmelden. De Europese Commissie is volgens de regels verplicht andere partijen (lees: luchtvaartmaatschappijen) over de fusie te raadplegen. Vervolgens heeft Brussel vier maanden de tijd op de fusie te reageren.

KLM zegt aanwijzingen te hebben gekregen uit Brussel en Washington dat er geen onoverkomelijke problemen zijn wanneer de bedrijven zich verenigen in een gezamenlijke onderneming. Eurocommissaris Mario Monti (Mededinging) zou volgens Van Wijk te kennen hebben gegeven dat "de consolidatie in de Europese luchtvaart een gegeven is".

Volgens Van Wijk maken de besprekingen tussen Groot-Brittannië en de Verenigde Staten over het vereiste 'open skies' verdrag voortgang. Van Wijk zei onlangs nog te hebben gedineerd met de Amerikaanse transportminister. Eind september heeft een nieuwe onderhandelingsronde plaats tussen de landen. "Een haalbare kaart", aldus Van Wijk . Een ander discussiepunt betreft de Amerikaanse partners van British Airways en KLM. British Airways heeft de schaarse ruimte op de Londense luchthaven Heathrow nooit willen opgeven voor hun alliantie met American Airlines. KLM suggereerde gisteren dat de Britten de KLM- partner Northwest Airlines preferen boven hun eigen partner American Airlines. Een samenwerkingsverband van alle vier maatschappijen zou van de autoriteiten nooit toestemming krijgen. De geruchten over een samengaan van American en Northwest veegt Van Wijk van de tafel. De kans van slagen tussen United en US Airways acht hij niet al te groot, een combinatie van American en Northwest zou een nog grotere combinatie betekenen.

KLM en British Airways vormen samen de grootste Europese luchtvaartmaatschappij. Het hoofdkantoor komt in Londen. Het banenverlies dat de overname zou opleveren is volgens KLM lager dan wat verschillende analisten verwachten. British Airways wil met KLM uitbreiden op Schiphol, zoals KLM met Alitalia wilde uitbreiden op de Italiaanse luchthaven Malpensa. Dat zal banengroei opleveren op Schiphol. "We hebben de frequenties, nu de machines nog", zei Van Wijk. KLM en British Airways willen, wegens de beperkte groei op beide luchthavens, grotere toestellen inzetten, om zo 60 tot 70 extra passagiers te kunnen vervoeren.

De koers van KLM steeg vanochtend als reactie op Van Wijks optimisme met 7,1 procent naar 32,50 euro.

KLM-topman Leo van Wijk haalde gisteren flink uit naar voormalig partner Alitalia. KLM verbrak eind april de samenwerking met de Italianen. Alitalia en de Italiaanse overheid hebben nu gezamenlijk een claim tegen KLM ingediend bij het Nederlandse Arbritage Instituut. Volgens de Italianen zou KLM de alliantie om onrechtmatige redenen hebben opgezegd, waardoor KLM Alitalia contractueel 550 miljoen gulden schuldig is. Van Wijk verklaarde gisteren dat Alitalia gezichtsverlies zou hebben geleden als het zich bij de ontbinding van KLM hadden neergelegd. Over zijn collega Cempella zei Van Wijk dat die alleen kon doen wat hem door zijn grootaandeelhouder (de Italiaanse staat) was opgedragen. Ook beschuldigt Alitalia KLM ervan de fusieonderhandelingen met British Airways al te zijn aangegaan voor de opzegging van het partnerschap. Maar volgens Van Wijk is deze aantijging gebaseerd op de gesprekken die KLM en Alitalia gezamenlijk vorig jaar hebben gehad met British Airways en Air France over een alliantie van de drie partijen. Overigens zei Van Wijk dat de persoonlijke verhouding met zijn Italiaanse collega nog "uitstekend" is.

NRC Webpagina's
10 augustus 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad